Românii sparg anual 2 miliarde de ouă din retail

Vineri, 10 Noiembrie 2017, ora 11:58 | Vizualizari: 298
de Maria Vaschi

Vânzările din comerț reprezintă doar 40% din consumul total; diferența de 60% înseamnă produse nefiscalizate, respectiv ouă provenite din gospodării



Consumul anual de ouă pe cap de locuitor este de circa 230 de bucăți în România, față de media de 280 de bucăți în UE. Din punctul de vedere al volumelor, 40% înseamnă oferta din retail, iar 60% autoconsum, tocmai de aceea este greu de măsurat cu acuratețe mărimea pieței, mai ales că „recensământul” păsărilor de curte include și păsări pentru carne.

Din perspectiva ambalajelor, cele mai solicitate sunt cofrajele cu 30, respectiv 20 de bucăți, urmate de caserole din carton presat. În funcție de categorie și clasă de greutate, ouăle M și L dețin 80% din piață; 94% din produse sunt autohtone, restul importuri. De asemenea, ouăle roșii/brune dețin cea mai mare pondere în consum (80%).

 



 

 

O piață puternic afectată de sezonalitate

 

 



 


Cea mai mare problemă a sectorului avicol o reprezintă dimensiunea comenzilor din perioadele de nevânzare vs. perioadele de vânzare, de cele mai multe ori în raport de 1: 10.

„Cred că o constanță mai mare în comenzilivrări și în ce privește vânzările de brand și a celor pe marca proprie a retailerilor ar fi de dorit. De multe ori ni s-a solicitat un preț pentru luna următoare, l-am dat, n-am primit niciun răspuns, iar luna viitoare am văzut ouă din Polonia la raft...”, relatează Vasile Bunduc.

Avicola Lumina produce două branduri: unul național, Agricola, și unul regional, Miruna. Compania comercia­lizează ouă atât sub brandurile proprii, cât și sub mărcile private ale retailerilor.

 

 


Dacă acum 8 ani avea ca forme de ambalare doar cofrajele și caserole de 6, 10 și 12 bucăți, acum dispune de 96 de tipuri de ambalaje.

Produce ouă cod 3 (baterii îmbunătățite), 2 (sistem de creștere la sol și în volieră – ouă Antistres) și 1 (sistem de creștere free-range – Ouă de la găini fericite), mărimile M și L, caserole de 6, 10, 15 bucăți și co­fraje de 20 sau 30 de bucăți, unele țiplate, unul dintre ele cu capac de plastic ș.a.

Noile sortimente lansate, Ouăle Ochioase (cu luteină) și cele Inimoase (cu Omega 3 și antioxidați) sunt ambalate în caserole unice pe piață, novatoare, câte 8 bucăți/ caserolă.

„Țările din UE au pornit altfel în dezvoltarea acestei industrii, mai precis beneficiind de finanțări. România, în procesul de aderare, a pus accent pe favorizarea IMM-urilor, iar noi, având acționar majoritar o companie care nu este IMM, nu putem beneficia de finanțări. Așa că, luăm bani de la bancă să ne dezvoltăm, să investim. Pentru a respecta condițiile de bunăstare a păsărilor am făcut investiții semnificative și am aruncat la fier vechi tehnologia pe care o aveam și care era funcțională. Polonia nici măcar nu a făcut asta – beneficiază de derogare din partea UE pentru că a declarat că ouăle obținute în baterii vor merge la procesare. Iată că le primim în România...”, menționează Vasile Bunduc.

 

 

Liderul pieței de profil este Toneli Holding, grup prezent în România de peste 24 de ani, ale cărui produse se găsesc la raft sub brandurile Familia Toneli și Ovital. Portofoliul cuprinde ouă albe și ouă brune, livrate în caserole de carton și de plastic și în cofraje conținând de la 4 până la 30 de bucăți.

Fermele Toneli, modernizate din fonduri europene, sunt localizate în apropierea Centrului de Sortare și Ambalare (Toneli Packing Center), pentru a asigura lanțul cât mai scurt până la consumator și a plasa la raft ouă foarte proaspete. Acestea sunt sortate și ambalate semiautomat, capacitatea fiind de 120.000 de bucăți pe oră.
 


„Proiectele noastre sunt direcționate către o ali­mentație sănătoasă și exemplificăm aici: ouăle free range, respectiv ouă de la găini crescute la sol care au acces în aer liber; ouăle Toneli Kids - produse create special pentru copii; ouăle Ovital Seleniu pentru imunitate puternică; ouăle Ovital Omega 3 pentru inimă puternică”, relatează Mihaela Moisă, Marketing Manager, Toneli Holding.

La începutul lunii octombrie, Grupul Carrefour a răsplătit inovația în domeniul alimentar în cadrul competiției „Provocarea Furnizorilor”. Marele câștigător a fost Toneli Holding, cu oul free range, pentru producția căruia compania a investit în retehnologizarea a două hale de creștere a găinilor pentru ca păsările să trăiască într-un mediu controlat, în care, deși trăiesc liber, sunt supravegheate din punct de vedere alimentar. 

 



Cea de a doua parte a proiectului care are ca obiectiv plasarea la raft a unei game de produse free range Familia Toneli (caserole de 4, 6, 10, 15 ouă), cu dată de demarare 1 noiembrie 2017, se va concretiza ca valoare a investiției în construirea a 2 hale cu o capacitate (la populare) de 25.000 de găini, cu microclimat potrivit cu reglementările UE, incluzând aici lumina, ventilația, apa, furajul etc.
 

 

 

 

Cuvinte cheie: , ,
Adauga un comentariu

Special

Personal data - punct. Și de la capăt

GDPR: Marketing în alertă!     General Data Protection Regulation transformă datele personale ale consumatorilor, din peștișorul de aur al departamentelor de marketing, în castane fierbinți. Companiile trebuie să reconstruiască din temelii bazele de date și să ceară...

Paradoxul BIO

Sunt aproape 15.000 de producători români certificați plus încă 2.000 în curs de certificare, dar la raft avem foarte puţine produse românești BIO. Atât consumatorii, cât şi retailerii, așteaptă o creştere a ofertei de produse locale ecologice.   Piaţa produselor ecologice...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 30 noiembrie 2017


Retail

Luna octombrie a bifat 26 de deschideri în retailul modern

Profi a inaugurat în octombrie 19 magazine, dintre care cinci în format Standard, şapte în format City şi alte şapte în format Loco. Cele mai recente s-au deschis la Baia de Arieş, Bălteşti (Prahova), Braşov, Bucureşti şi Timişoara. Prezentă în 353 de localități, Profi este rețeaua...

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

arhiva sectiunii