Consumatorii de mezeluri migrează către «premium»

Vineri, 10 Noiembrie 2017, ora 12:10 | Vizualizari: 332
de Maria Vaschi

Categoria specialităților înregistrează cea mai bună dinamică în vânzări



În pofida dezvoltării din ultimii ani și a creșterii susținute, industria produselor procesate din carne se confruntă cu provocări serioase. Din punctul de vedere al jucătorilor de top, existența  pieței negre și gri, multitudinea de producători dintre care puțini pun accentul pe calitate, o legislație lacunară sau chiar contradictorie sunt factori care afectează atât percepția consumatorului, cât și bunul mers al proceselelor specifice industriei.

„Asigurarea unui cadru legislativ stabil, coerent, și creșterea interesului agenților economici pentru implementarea sistemelor de management al calității, corespunzător orientărilor actuale ale standardelor internaționale și europene în domeniu, ar contribui substanțial la competitivitatea pieței produselor preparate din carne”, afirmă Monica Ivan, Trade Marketing Manager, Perutnina România.

Pe lângă cele expuse, industria se confruntă cu alte două mari probleme: creșterea prețurilor materiilor prime și deficitul de forță de muncă.

 


„Noi avem fabrica în București, unde oferta de locuri de muncă este mare, dar devine tot mai greu să găsești oameni”, remarcă Mihai Dinculescu, Director Marketing, Meda Prod ´98.

În aceeași ordine de idei, Lucian Ichim, Director Marketing, Fox, relatează că în acest an, lipsa forței de muncă, atât calificată, cât și necalificată, a devenit mai vizibilă decât în anii precedenți. Pe de altă parte, materiile prime pentru unele sortimente s-au scumpit cu 50%.

„Deşi aceste creşteri repetate ne afectează profitul, considerăm că este mult mai importantă menţinerea legăturii cu clienţii şi consumatorii noştri, oferindu-le preţuri abordabile. Politica noastră este de a menţine nu doar calitatea produselor, ci şi un preţ atrăgător. Nu în ultimul rând, ne afectează negativ maniera haotică de concepţie şi implementare a tot ce ţine de codul fiscal pentru perioada următoare”, semnalează Lucian Ichim.

 

Vlad Ciuburciu, Director General, Vascar, este de părere că asistăm la o preumizare a consumului: consumatorul se schimbă, prețul nu mai este primul impuls spre achiziție, analizează beneficiile oferite de produs. Preferă o cantitate mai mică și să plătească un preț corect pentru un produs de calitate premium.

La rândul său, Mihai Bogoi, Director Marketing, Cris-Tim, remarcă faptul că există o orientare a consumului către anumite segmente premium din categorie (specialități feliate), în timp ce marca proprie are o cotă destul de importantă pe segmentul parizer.

„Categoria a fost destul de «atacată» din cauza imaginii unor produse din piață, tocmai de aceea am ales să comunicăm Eticheta curată începând din luna mai, respectiv atributele și beneficiile produselor Cris-Tim, fără gluten, fără soia, fără coloranți sintetici, amidon sau monoglutamat, setând astfel un nou trend în piața de mezeluri. Iar acum, produsele noastre nu mai conțin nici caragenan. Am dezvoltat această etichetă din dorinţa de a oferi consumatorilor produse cât mai nutritive şi calitative”, precizează Mihai Bogoi.

 

Lucian Ichim (Fox), susține că principalul motor de creştere a consumului îl reprezintă asigurarea calităţii înalte şi constante a produselor: „Dincolo de toate activităţile ce au loc pentru susţinerea afacerii, un consumator mulţumit îţi aduce şi alţii. De asemenea, contează foarte mult spiritul inovator, de a crea şi stimula produse noi, diversificarea adecvată a portofoliului, ca şi permanentă aplecare asupra tuturor modalităţilor de susţinere, diversificarea canalelor de distribuţie. Principala noastră preocupare este de a acorda o importanţă semnificativă creării şi menţinerii relaţiilor de reciprocitate dintre noi şi marile lanţuri de magazine.”

Potrivit Nielsen*), în categoria carne procesată, comerțul modern este responsabil pentru 56% din vânzările în volum și de 58% de cele în valoare. Salamul deține cea mai mare pondere (26,5% ca valoare, 22,2% ca volum). Segmentul cel mai dinamic este însă cel al specialităților (creștere cu 22%, respectiv 15%), în timp ce segmentul salamuri a scăzut cu 2% în volum și a crescut cu 7% în valoare.

*) Potrivit datelor de Retail Audit Nielsen pentru Total România, categoria Carne Procesată, perioada octombrie 2016 – septembrie 2017 (Copyright @ 2017, The Nielsen Company).
 


„În legătură cu creşterea valorică a salamului, după părerea mea, există două explicații: pe de o parte, s-au înregistrat creşteri de preţ, din cauza materiei prime mai scumpe, pe de altă parte, este şi up-trading”, susține Mihai Dinculescu, Director Marketing, Meda Prod ´98. „Creşterea în volum a specialităţilor are mai multe motive. În primul rând, de doi ani de zile au început să apară spoturi TV dedicate specialităţilor (Meda, Caroli, Cris-Tim). Până atunci, doar salamul apărea în spoturile TV, pentru că era cea mai mare categorie. Al doilea motiv este expansiunea IKA. Un supermarket/hypermarket are o ofertă mult mai bogată de specialităţi decât un magazine mediu din comerțul tradițional. Gândiţi-vă numai la pachetele feliate de specialităţi, ce ofertă variată are un asemenea magazin. Există însă şi up-trading, în condiţiile creşterii puterii de cumpărare.”

În opinia sa, în următorii ani se vor dezvolta produsele considerate acum de nișă, gen produse pentru copii sau produsele mai puțin procesate.


OPINIA SPECIALISTULUI
„Categoria crește prin inovație în rețetă și în ambalare”

Angelica Șmil, Director General, Salbac SA
 

Care sunt principalele probleme ale industriei pe care o reprezentați?
Avem de a face cu o piață puternic fragmentată la nivel regional și național. Mai putem enumera la capi­tolul dificultăți: presiunea și puterea de negociere IKA, fiscalitatea „gri”, legislația incoerentă, „publicitatea” negativă, creșterea prețului materiei prime, costul utilităților, ROBOR.

Prin ce pârghii se poate crește categoria?
În primul rând, prin calitate oferită la un preț corect. O altă pârghie este diferențierea prin inovație, atât de rețetă, cât și de ambalare. De asemenea, prin investițiile din ce în ce mai mari în tehnologie, dar mai ales în marketing, ale producătorilor.

Studiile de piață arată că salamul deține cea mai mare pondere în categorie, dar este în scădere ca volum al vânzărilor, în timp ce segmentul cel mai dinamic este cel al specialităților. Cum comentați  aceste schimbări în vânzări?
Obiceiurile de consum sunt în continuă schimbare, consumatorul român este din ce în ce mai atent la ceea ce cumpără, iar calitatea a devenit mai importantă în decizia de achiziție decât preţul, în ultima perioadă. Se observă în majoritatea segmentelor de piaţă - salamuri fierte, salamuri crude, specialităţi  etc. - o premiumizare. Este evident că ponderea cea mai mare în grupa de salamuri o au cele fiert-afumate, însă acestea au scăzut, în timp ce salamurile crude-uscate (Sibiu, Sinaia, Bănăţean) au crescut în vânzări. De aici, apare uşoara scădere în volum şi creşterea în valoare a salamurilor.
Referitor la specialităţi, acestea sunt prin definiţie produse premium, care au crescut odată cu trecerea crizei din 2009 şi a efectelor sale. De exemplu, odată cu ieşirea din criză, a scăzut drastic vânzarea de parizere.

 

 

 

 

Adauga un comentariu

Special

Personal data - punct. Și de la capăt

GDPR: Marketing în alertă!     General Data Protection Regulation transformă datele personale ale consumatorilor, din peștișorul de aur al departamentelor de marketing, în castane fierbinți. Companiile trebuie să reconstruiască din temelii bazele de date și să ceară...

Paradoxul BIO

Sunt aproape 15.000 de producători români certificați plus încă 2.000 în curs de certificare, dar la raft avem foarte puţine produse românești BIO. Atât consumatorii, cât şi retailerii, așteaptă o creştere a ofertei de produse locale ecologice.   Piaţa produselor ecologice...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 30 noiembrie 2017


Retail

Luna octombrie a bifat 26 de deschideri în retailul modern

Profi a inaugurat în octombrie 19 magazine, dintre care cinci în format Standard, şapte în format City şi alte şapte în format Loco. Cele mai recente s-au deschis la Baia de Arieş, Bălteşti (Prahova), Braşov, Bucureşti şi Timişoara. Prezentă în 353 de localități, Profi este rețeaua...

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

arhiva sectiunii