Câtă inovație poate încăpea într-un ou?

Marti, 31 Octombrie 2017, ora 16:40 | Vizualizari: 908

Interviu cu Vasile Bunduc, Director General Avicola Lumina - Grup Agricola


de Maria Luiza Badescu

La mijlocul lunii octombrie ați lansat în premieră pe piața românească două produse noi – Ouă Ochioase și Ouă Inimoase. De ce ați ales ca noile produse să fie numite așa?

Am demarat acest proiect în 2012 în urma unui amplu studiu de fezabilitate, iar principalul motiv a fost diferențierea în piață, dar și trendurile noi de consum axate pe componenta de sănătate aferentă produselor alimentare. În relația cu retailerii nu erau suficiente argumente pentru a-i convinge de profesionalismul nostru și calitatea produselor noastre. Auzeam din partea buyer-ilor de fiecare dată, aceeași expresie: ,,Oul este ou! Nu poți să te diferențiezi de celălalt ou!’’. În plus, au existat și încă există voci în piață care susțin că ouăle sunt o problemă și nu se recomandă consumul mai mare de un ou sau două pe săptămână. Întâmpinând aceste reticențe legate de consumul de ouă ne-am gândit că trebuie să facem ceva care să ajute la creșterea categoriei și diferențierea în piață.
Știm că în gălbenușul de ou convențional găsim vitamine, luteină și  Omega 3, dar în cantități mici. Sunt studii realizate după anul 2000 care au demonstrat că Omega 3 nu se găsește în cantitate foarte mare în ou, dar are o foarte bună digestibilitate. În plante, de exemplu în spanac, se găsește foarte multă luteină, dar omul nu are echipamentul enzimatic necesar ca să o poată asimila sau asimilează o cantitate insuficientă, restul se elimină. Există studii care arată că pe alte continente s-a lucrat la îmbogățirea oului pe cale naturală. Drept urmare, în 2012 am demarat acest proiect – ouă funcționale. Ambele proiecte au fost realizate în parteneriat cu Institutul de Biologie și Nutriție Animală Balotești.  



V-ați gândit de la început la ouă îmbogățite cu luteină și cu Omega 3?

Inițial ne-am gândit la produse funcționale, dar avansând cu cercetarea ne-am gândit cât de intersați ar fi consumatorii de aceste produse cu luteină și Omega 3. Ne-am gândit la un ou îmbogățit cu luteină și am participat la un concurs pe cercetare organizat de Ministerul Cercetării, pe partea de inovare. Am făcut un parteneriat cu Hofigal și am fost declarați câștigători cu acest produs – ou îmbogățit cu luteină. Am obținut un procentaj foarte bun și atunci am început să căutăm care ar putea fi sursele. Pe mine mă interesa o plantă pe care să o găsesc la nivel industrial și să fie disponibilă tot timpul anului. Atunci am descoperit că, surprinzător, lucerna este foarte bogată în luteină, zeaxantină și proteină și poate fi folosită în procesarea hranei păsărilor.

Care e concentrația de luteină în Ouăle Ochioase? 

În mod normal, un ou obișnuit are între 5 și 6 mg de luteină, în ouăle ochioase se regăsesc între 40 și 50 mg de luteină. Conform unor studii realizate în America, consumul unui ou pe zi asigură necesarul de luteină pentru a preveni apariția degenerescenței maculei (sau  a proteja macula ochiului).



La ouăle cu Omega 3 cum ați ajuns? De ce Omega 3? V-ați gândit la incidența bolilor cardio-vasculare?

Am realizat un proiect cu parteneri din Serbia și Slovacia și am câștigat un proiect Eureka, în care ouăle sunt îmbogățite cu Omega 3 și antioxidanți, sursa pentru antioxidanți fiind tescovina. Am urmat același parcurs al analizelor, studiu pe voluntari, iar rezultatul studiului ne-a demonstrat că produsul nostru este foarte bun, importantă este stabilitatea Omega 3 care nu se reduce sau pierde prin gătire.

Comunicarea către retaileri e îndreptată către beneficiile funcționale ale produsului?

Da, toată comunicarea este axată pe benficiile funcționale ale produselor. Eu sunt convins că cel care cumpără aceste ouă va repeta cumpărarea. De fiecare dată auzim că oamenii doresc să cumpere ouă ca cele de la țară, să aibă culoarea celor de la țară.  Culoarea ouălor de țară nu este dată numai de hrănirea găinilor exclusiv cu porumb. Dacă găinile sunt hrănite numai cu porumb, culoarea gălbenușului va fi un galben foarte deschis. Noi, în fermele noastre, imităm primăvara pentru ca găinile să aibă producția de ouă necesară consumului, pentru că în mod natural, găinile depun ouăle primăvara când temperatura este de 18-24 de grade. Atunci este mediul perfect și acest mediu îl creăm noi în fermă. Culoarea gălbenușului este dată de iarba pe care găina o găsește în curte, iar noi asigurăm hrana bazată pe lucernă pe tot parcursul anului. 

Ați început negocierile cu retailerii? Sunt listate noile produse?

Începând cu mijlocul lunii octombrie, noile produse sunt disponibile în rețeaua de magazine Mega Image.

 

 

De ce ați ales Mega Image? Au fost singurii deschiși la propunerea voastră?

Mega Image este un retailer vizitat de consumatori pe care îi  motivează nutriția și atenția pentru o viață mai sănătoasă și implicit mai lungă. Aceștia au tendința unui comportament hedonist, bazat pe gust, sănătate și noutate, inovația în produs fiind la mare căutare în rândurile lor. Evident că această tipologie de consumatori  o găsim la majoritatea retailerilor, însă și livrarea centralizată - în platforma logistică a  Mega Image a fost un factor favorizant care a înclinat balanța.


Beneficiile funcționale ale noilor produse sunt importante pentru consumatori. Cum comunicați aceste beneficii  consumatorilor?


Vom avea în primă fază mai multe materiale video și machete (infographic) prin care să le explicăm consumatorilor beneficiile produselor, că sunt unice pe piața românescă și, ce este cel mai important, vrem să comunicăm cât mai bine faptul că sunt produse îmbogățite pe cale naturală și reprezintă protecție în ceea ce privește sănătatea.

Care e capacitatea de producție? Câte ouă puteți livra lunar?

Noi am plecat de la un efectiv de 14.000 de păsări, asta înseamnă 300.000 de ouă pe lună. Până la sfărșitul acestui an terminăm investițiile într-o fermă nouă, avem în construcție 3 hale noi care asigură creșterea în sistem volieră a găinilor și vom putea onora o  cantitatea de până la 3.000.000 de ouă pe lună.

Cu cât sperați că va contribui noua categorie de produse la cifra de afaceri a companiei Avicola? 

Cele două produse sunt de nișă, dar obiectivul nostru este să ajungem să realizăm 10% din cifra de afaceri. Este foarte important să vedem cum va fi primit de către retaileri și consumatori. Obiectivul nostru principal prin această lansare este diferențierea în piață cu produse funcționale.

Este profitabilă o astfel de investiție?

Îmi doresc foarte mult acest lucru!  E foarte important să vindem cât mai mult din cantitatea de ouă pe care o producem pentru că obiectivul nostru este să creștem cât mai mult în următoarea perioadă. Partea de profitabilitate poate să vină și din faptul că ne ajută costurile logistice, deci reușim să ajungem în acel magazin cu mai multe ouă fiind din mai multe categorii. De aici se adună puțin câte puțin. Costurile cu noile produse sunt cu peste 20% mai mari decât la un ou obișnuit.

Am văzut că formatul ambalajului este de 8 ouă. De ce un ambalaj de 8 și nu de 10 sau 6? E legat de consum sau de frecvența de cumpărare?

6 ouă ar fi însemant prea puțin și 10... prea mult pentru ceea ce numim noi trial-ul de produs. Fiind un  produs inovator l-am poziționat exact între cele 2 caserole sus amintite, de așa natură încât să ajungă întregii familii pentru prima degustare. Fiind un produs funcțional sperăm să funcționeze această ambalare exact ca și doza săptămânală necesară pentru plăcerea gustului (oul fiind recunoscut ca și proteina perfectă), dar și ca doza zilnică de sănătate.


Care este poziționarea în ce privește prețul?

Ouăle Ochioase și cele Inimoase sunt poziționate între ouăle free range și cele ecologice, însă costurile cu furajele sunt mult mai mari decât la găinile crescute în sistem free range. Am fost prima Avicola din România care a produs ouă în sistem free range. A fost destul de greu la început, dar poziționarea lângă produsele eco ne-a adus o creștere. Este foarte important să dezvoltăm această nouă categorie de ouă funcționale pentru că vindem din ce în ce mai puțin ouă sub brandul Agricola. 20% din ceea ce producem vindem sub brand Agricola, restul producem sub marca proprie a retailerilor. Ideea principală a lansării a fost bazată pe acest aspect legat de diferențiere și să fim cât mai prezenți cu brandul nostru în magazine.

Există estimări referitoare la cum ar putea ouăle ochioase și inimoase să crească categoria de ouă? Cu cât ar putea crește consumul de ouă datorită acestor două branduri?

Așa cum spuneam și mai devreme, sunt produse de nișă, dar care cresc categoria în care activăm. Creșterea va fi realizată încet, dar sigur, deoarece consumatorii sunt tot mai atenți la aspectele care vizează alimentația sănătoasă și proveniența alimentelor. Desigur, în continuare consumatorul român va cumpăra oul ambalat  în punga din cofragul clasic de carton presat, dar prin listarea acestor produse, care au în spate peste 4 ani de cercetare, conceptul de aliment funcțional va fi înțeles, fapt ce va duce la creșterea acestei nișe.

Care sunt perspectivele să fiți disponibili în majoritatea retailerilor până la finalul anului?

Deocamdată capacitatea noastră de producție este medie, dar pe măsură ce vom crește efectivele și automat producția de ouă, intenționăm să fim prezenți în toate rețelele.  Ne dorim o distribuție națională și vom merge pe infrastructura de distribuție a celorlalte produse. 

Ce volum ați livrat către Mega Image?

70.000 de ouă au fost livrate la mijlocul lunii octombrie către Mega ­Image și asteptăm cu interes primele rezultate.

Este diferit termenul de valabilitate la ouăle cu luteină și Omega 3?

Termenul de valabilitate al acestor produse este stabilit prin legislația națională la 28 de zile.

Ce marcaj vor avea ouăle funcționale?

Vor fi marcate cu cod 2, pentru că provin de la găini crescute în sistem sol și volieră.

Care sunt perioadele în care se vinde cel mai mult?

Cele mai mari vânzări se înregistrează în perioada octombrie-decembrie.

La cât se ridică producția totală?

Anul acesta vom produce 70.000.000 de ouă. Sunt perioade în care suntem în depopulare și dacă acum o lună aveam o producție de 90.000 ouă/ zi, în următoarea perioadă  vom avea 230.000 ouă/zi. Noi ne-am propus ca 30% din producția totală să fie asigurată de ouăle funcționale și  5% ouă free range.

Producția de  ouă cu luteină și Omega 3 va fi constantă tot timpul anului?

Avem toate condițiile necesare pentru a asigura producția pe tot timpul anului. De asemenea, luăm în calcul să extindem această gamă a produselor funcționale și ne pregătim să lansăm și  alte sortimente funcționale.

Care este valoarea investiției în noua linie de producție?

Un milion de euro au fost investiți în echipamente și voliere. Pentru fiecare volieră nou achizționată trebuie să realizăm o investiție suplimentară de 300.000 de euro.

Cum se conturează finalul acestui an? Corespunde planurilor inițiale?

A fost un început de an foarte greu! Fermierii au resimțit din plin creșterea costurilor cu furajarea păsărilor, iar mulți dintre ei au renunțat la efective pentru că prețul pe care îl obțineam era mult mai mic decât costul cu hrana efectivelor. Pentru noi, acest an a fost un an bun pentru că producția de ouă este constantă. Provocarea cu care ne confruntăm acum este să reușim constant să livrăm cantitățile solicitate de partenerii noștri din retail.

 

 

 

 

Adauga un comentariu

Special

Paradoxul BIO

Sunt aproape 15.000 de producători români certificați plus încă 2.000 în curs de certificare, dar la raft avem foarte puţine produse românești BIO. Atât consumatorii, cât şi retailerii, așteaptă o creştere a ofertei de produse locale ecologice.   Piaţa produselor ecologice...

6 tipsuri pentru abordarea modernă a relației comerciale furnizori-retaileri

Ce trebuie să facă un furnizor înainte de a porni la negocierea cu buyerii unui mare lanţ de retail? Ce trebuie să ştie despre cel cu care negociază? Ce informaţii trebuie să prezinte despre produsul lui? Ce atitudine are față de cel cu care negociază? Cum se îmbracă la negociere? Ce...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 31 octombrie 2017


Retail

Luna octombrie a bifat 26 de deschideri în retailul modern

Profi a inaugurat în octombrie 19 magazine, dintre care cinci în format Standard, şapte în format City şi alte şapte în format Loco. Cele mai recente s-au deschis la Baia de Arieş, Bălteşti (Prahova), Braşov, Bucureşti şi Timişoara. Prezentă în 353 de localități, Profi este rețeaua...

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

arhiva sectiunii