Probleme de aplicare a plăţii defalcate a TVA - sistemul ar trebui să rămână opţional până în 2019

Marti, 17 Octombrie 2017, ora 14:11 | Vizualizari: 295

Aşa cum era de aşteptat  în această perioadă de început, sistemul de plată defalcată a TVA este o noutate pentru practica fiscală şi mai sunt lucruri de îmbunătăţit. „După două săptămâni de la aplicarea sa opţională, Ernst & Young a testat şi a identificat primele probleme practice, de bază. Identificarea problemelor mai complexe (e.g. plăți efectuate de terţi, factoring) şi interpretarea acestora de către organele de inspecţie fiscală necesită mai mult timp”, spune  Alex Milcev, partener, Liderul Departamentului de asistență fiscală și juridică, EY România, într-un comunicat transmis redacţiei.

1.       Adaptarea sistemelor IT şi a proceselor de încasări şi plăți durează

Adaptarea la cerinţele sistemului de plată defalcată a TVA mărește timpul de lucru al departamentului financiar, în funcţie de complexitatea operaţiunilor. Până la finalul perioadei de tranziţie, aplicarea sistemului necesită multă muncă suplimentară şi poate creşte riscul de eroare (acest risc e direct proporțional cu numărul de plăți și încasări). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplică plata defalcată a TVA sunt extrase şi plătite manual, în prezent. Erorile sunt sancţionate aspru, astfel că e nevoie de multă atenţie.

 

2.       Trezoreria nu e pregătită -  E nevoie de îmbunătăţiri şi de online banking

Tranzacţiile prin contul de trezorerie necesită prezenţa fizică la sediul trezoreriilor, deoarece funcţionalităţile online promise nu sunt disponibile. Colegii noştri au fost martorii unor situaţii suprinzătoare, în timp ce aşteptau la coadă la sediile trezoreriei (în loc să rezolve totul online în 5 minute): nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptată depunerea de numerar de către un contribuabil. Motivul invocat a fost similar cu cel invocat şi de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregătite.

 

3.       Retragerea banilor din contul de TVA

Sumele disponibile în contul de TVA au o utilizare limitată. Mai mult, procedura pentru retragerea acestor sume în contul curent a fost adoptată săptămâna aceasta. Astfel, nu am reuşit să testăm respectarea termenului de 3 zile lucrătoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA în contul curent. În cazul contribuabililor care doresc să plătească datorii fără TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fără TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile. Astfel, în cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesară accesarea unei linii de credit, atrăgând costuri suplimentare. 

 

Este necesară o analiză temeinică a fluxurilor de numerar înainte de aplicarea plăţii defalcate a TVA. În urmaa acestei analize, pot fi anticipate costurile de finanţare suplimentare sau lipsa de lichidităţi.

 

4.       Cel puţin o parte din bănci sunt pregătite

Am fost plăcut suprinşi de faptul că am primit o atenţionare de la bancă privind fondurile insuficiente din contul de TVA, însoţită de instrucţiuni privind alimentarea acestuia cu sumele disponibile în contul curent. Se pare că există şi categorii care s-au pregătit temeinic pentru aplicarea acestui sistem.

 

„Sistemul de plată defalcată a TVA este departe de a fi perfect, dar în momentul de faţă este în vigoare. Există în prezent discuţii pentru modificarea lui, în sensul aplicării doar în cazul firmelor care intră în insolvenţă, în faliment sau cu “istoric fiscal incoerent”. EY România susţine eliminarea aplicării obligatorii a plăţii defalcate a TVA sau implementarea unor măsuri alternative: amânarea obligativităţii plăţii defalcate a TVA până la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea opţională într-o formă simplificată. Totuşi, decizia îmbunătăţirii sistemului actual ar trebui luată cât mai repede, pentru a permite contribuabililor adaptarea la noile reguli”, mai spune Alex Milcev.

 

Adauga un comentariu


Trimite prin e-mail
Versiunea printabila

Special

Paradoxul BIO

Sunt aproape 15.000 de producători români certificați plus încă 2.000 în curs de certificare, dar la raft avem foarte puţine produse românești BIO. Atât consumatorii, cât şi retailerii, așteaptă o creştere a ofertei de produse locale ecologice.   Piaţa produselor ecologice...

6 tipsuri pentru abordarea modernă a relației comerciale furnizori-retaileri

Ce trebuie să facă un furnizor înainte de a porni la negocierea cu buyerii unui mare lanţ de retail? Ce trebuie să ştie despre cel cu care negociază? Ce informaţii trebuie să prezinte despre produsul lui? Ce atitudine are față de cel cu care negociază? Cum se îmbracă la negociere? Ce...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 31 octombrie 2017


Retail

Luna octombrie a bifat 26 de deschideri în retailul modern

Profi a inaugurat în octombrie 19 magazine, dintre care cinci în format Standard, şapte în format City şi alte şapte în format Loco. Cele mai recente s-au deschis la Baia de Arieş, Bălteşti (Prahova), Braşov, Bucureşti şi Timişoara. Prezentă în 353 de localități, Profi este rețeaua...

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

arhiva sectiunii