Split TVA – o modificare fiscala controversata si costisitoare

Joi, 12 Octombrie 2017, ora 11:32 | Vizualizari: 120
de Carol Popa

Între protestele antreprenorilor, lipsa de reacţie a băncilor şi concluziile consultanţilor, plata defalcată a TVA creşte volumul de documente în contabilitatea firmelor şi decapitalizează economia reală.

 

Cum aducem mai mulţi bani la buget, dacă pe piaţă circulă aceeaşi cantitate de bani? La întrebarea aceasta guvernanţii au găsit răspunsul: plata defalcată a TVA, mai exact obligativitatea ca fiecare agent economic să deţină un cont distinct în care să verse TVA facturat şi TVA datorat statului la maximum o săptămână de la data facturării. Anterior acestei măsuri, plata TVA era rea­lizată lunar sau, în cazul unor probleme de cash flow, compania amâna această plată asumându-şi penalităţi de întârziere şi/sau blocarea conturilor.

 

De la 1 octombrie, opţional, şi de la 1 ianuarie 2018 obligatoriu, aceste plăţi vor fi realizate în maximum 7 zile de la facturare, operaţiune ce va asigura un transfer mai rapid al sumelor către buget, dar care va reduce valoarea capitalului care circulă în econo­mie, fără a creşte viteza de rotaţie a capitalului. 

 

Dimpotrivă, toate studiile şi analizele realizate de companiile de consultanţă – pentru că aşa cum ne am obişnuit, executivul şi legislativul din România au renunţat de mult să mai facă studii de impact pen­tru măsurile adoptate – arată că introducerea obligati­vităţii acestei măsuri, fără o perioadă de pregătire a mediului de afaceri de 2-4 ani, poate ge­nera blocaje financiare cu efecte incalculabile în numărul de falimente şi insolvenţe.

 

Reacţiile antreprenorilor  sunt cât se poate de ferme în acest sens. Patronatul companiilor mici şi mijlocii - CNIPMMR - se opune introducerii obligatorii a sistemului Split TVA.  Aproximativ o treime din membrii acestui patronat sunt companii active în industria FMCG sau în retailul tradiţional. Alături de patronat, Fundația Romanian Business Leaders, Camera de Comerț Americană (AMCham) în România, Camera de Comerț Româno-Franceză, Camera de Comerț Româno-Germană în România şi alte organizaţii de business şi firme de consultanţă și-au exprimat dezacordul faţă de impunerea split TVA.

 

Antreprenorii sunt invitaţi să semneze o petiţie on-line pentru a convinge Guvernul să renunţe la obligativitatea plăţii defalcate a TVA, în cadrul campaniei Stop Split TVA, iniţiate de CNIPMMR -  principala organizaţie de patroni cu firme mici şi mijlocii din România. Mem­brii patronatului  vor protesta afişând la sedii şi pe maşinile firmelor mesajul campaniei: Stop Split TVA.

 

Preşedintele CNIPMMR, Florin Jianu, a declarat, la sfârşitul lunii septembrie, că aproape 400.000 de firme, care sunt plătitoare de TVA, vor fi afectate de sistemul obligatoriu de plată defalcată a taxei.

 

„Propunerea noastră este ca TVA Split să se aplice doar voluntar sau doar în relaţia cu statul. În niciun caz nu suntem de acord ca sistemul split TVA să se aplice obligatoriu în relaţia întreprinzător-întreprinzător, pentru că va bloca cu totul economia”,  a spus liderul organizaţiei patronale, care a lansat campania Stop Split TVA. Reprezentanţii CNIPMMR vor merge la Comisia de buget-finanţe a Senatului, pentru a discuta  despre Split TVA. „Vrem să arătăm că întreprinzătorii din această ţară nu se supun unei obligaţii care poate bloca economia în ansamblu”, a mai spus Florin Jianu (foto).

 

Ce spun consultanţii fiscali

 

Pe de altă parte, prioritară pentru companii va fi din acest moment adaptarea sistemelor IT şi rezolvarea dificultăţilor de flux de numerar determinate de noul mecanism pentru TVA. În plus, companiile ar trebui să se pregătească, în măsura în care acest lucru este posibil, şi pentru posibile blocaje la nivelul Trezoreriei şi al ANAF. „Potrivit unui studiu efectuat de PwC la solicitarea Comisiei Europene, referitor la fezabilitatea implementării unui astfel de sistem, mediul de afaceri ar avea nevoie de mai mult timp pentru a se pregăti pentru trecerea la noua modalitate de plată a TVA, estimările fiind între 2 şi 4 ani pentru o tranziţie optimă, care să nu cauzeze dificultăţi companiilor”, a declarat Daniel Anghel, liderul echipei PwC pentru Impozite şi Taxe Indirecte, PwC Europa Centrală şi de Est.

 

Trecerea la plata defalcată, una dintre cele mai mari schimbări din ultimii ani în ce priveşte TVA, presupune că sectorul privat trebuie să se pregătească în ultimele trei luni ale anului, interval în care implementarea este opţională, pentru a face ajustările necesare.

 

72% dintre companii au nevoie de cel puţin 6 luni pentru implementarea split TVA

 

Aproape trei sferturi dintre companiile participante la un sondaj derulat de PwC România au declarat că estimează că au nevoie de un termen de cel puţin şase luni pentru implementarea plăţii defalcate a TVA şi mai puţin de 2% consideră că vor reuşi să o facă până la 1 ianuarie 2018.

 

„Având în vedere ne­voia companiilor private pentru un timp mai îndelungat de adaptare şi un eventual risc de infringement al legislaţiei comunitare în materie de TVA, întrucât autorităţile nu s-au consultat în prealabil şi cu Comisia Europeană, considerăm că ar fi oportun ca Guvernul să ia în calcul extinderea perioadei în care plata defalcată de TVA poate fi adoptată în mod opţional de companii şi renunţarea la impunerea obligatorie a acestui sistem”, a declarat ­Daniel Anghel, lider impozite şi taxe indirecte PwC ECE (foto).

 

Potrivit sondajului, 21% din cei peste 100 de participanţi afirmă că au nevoie de mai mult de un an pentru implementarea noului sistem, însă cei mai mulţi (51,3%) estimează o perioadă de 6-12 luni. Un pic peste un sfert (26,1%) dintre reprezentanţii companiilor consideră că le sunt necesare 3-6 luni, în timp ce numai 1,7% văd fe­zabilă o adoptare a mecanismului TVA defalcat în intervalul de până la 3 luni oferit de autorităţi.

 

Mediul de afaceri ar avea nevoie de o perioadă între 2 şi 4 ani pentru tranziţia la split TVA

 

Un studiu realizat anterior de PwC pentru Comisia Europeană, referitor la fezabilitatea implementării unui astfel de sistem, a arătat că mediul de afaceri ar avea nevoie de o perioadă între 2 şi 4 ani pentru o tranziţie la sistemul plăţii defalcate de TVA care să nu cauzeze dificultăţi companiilor.

 

Pentru a atrage firmele să adopte noul sistem de TVA din perioada în care este opţional, autorităţile au oferit stimulente, însă acestea nu se dovedesc suficient de atractive pentru a convinge agenţii economici. Potri­vit sondajului, 95,4% dintre companii nu vor implementa noul sistem în perioada octombrie-decembrie 2017, în timp ce doar 4,6% afirmă vor migra mai devreme de momentul la care acesta devine obligatoriu. 

 

Sursa reticenţei companiilor în ce priveşte noul sistem de TVA nu pare a fi costul generat de această schimbare, relevă studiul PwC. Mai mult de jumătate (55,7%) dintre participanţi estimează că vor avea cheltuieli de implementare de până la 100.000 de euro, 33% văd aceste costuri între 100.000 şi 500.000 de euro, iar 10,3% aşteaptă un impact financiar între 500.000 şi 1 milion de euro. Un procentaj foarte redus, de 1%, estimează costuri de peste 1 milion de euro.

 

„În privinţa costurilor, s-ar putea să vorbim totuşi de o subestimare a impactului financiar al adaptării sistemelor informatice şi a proceselor din cadrul companiilor pentru trecerea la noul sistem de plată defalcată a TVA. În plus, e posibil ca respondenţii să nu poată aprecia în acest moment în mod exact problemele de cash flow pe care noul sistem le va genera”, a conchis Daniel Anghel.

 

Cum este evaluat impactul

 

„Impactul negativ ar putea fi atenuat semnificativ printr-o funcţionare eficientă a ANAF şi a Trezoreriei, astfel încât companiile să aibă acces la banii din contul de TVA rapid şi cu formalităţi minime. Mediul privat este sceptic în această privinţă, întrucât situaţia infrastructurii IT a Fiscului, învechită şi suprasolicitată, este de notorietate, iar implementarea plăţii defalcate a TVA ar putea fi unul dintre cele mai complexe proiecte din ultima perioadă”, a declarat Daniel Anghel, lider CEE Taxe și Impozite Indirecte PwC.

 

Trezoreria va administra conturi speciale deschise automat pentru fiecare plătitor de TVA, în timp ce ANAF va fi responsabilă de aprobarea solicitărilor de transfer de bani din contul de TVA către un alt cont al titularului. Transferul ar trebui aprobat într-un termen de cel mult 3 zile lucrătoare. 

 

 

 

„În aceeaşi măsură, companiile vor trebui să identifice modalităţi de finanţare temporară pentru a putea prefinanţa sumele datorate drept TVA, însă este de văzut în ce măsură sistemul bancar va avea apetit pentru astfel de produse de prefinanţare, având în vedere neclarităţile privind modul de recuperare a sumelor din contul de TVA”, a precizat Diana Coroabă, Partener, Servicii Financiare, PwC România (foto). 

 

 

 

 „Conceptual, un astfel de sistem de plată defalcată a TVA ar putea aduce şi beneficii, printr-o reducere a decalajului foarte mare de TVA înregistrat încă de România în privinţa sumelor din TVA care ar trebui colectate, faţă de cuantumul care este efectiv colectat, de nivelul mili­ardelor de euro. Însă, pentru a ajunge într-o situaţie în care efectele pozitive să justifice impactul negativ, noul sistem ar trebui gestionat corect, echilibrat şi mai ales cu rapiditate în ce priveşte rambursările de TVA către companii. Totuşi având în vedere durata mult prea scurtă de implementare a acestui sistem fără existenţa unui studiu de impact şi a unei consultări reale cu mediul de afaceri şi cu Comisia Europeană, pentru a-şi arăta be­neficiile credem ca acesta trebuie sa rămână opţional pe o perioadă de cel puţin 2 ani”, a conchis Daniel Anghel.

 

În caz contrar, mecanismul de plată a TVA va genera consecinţe extrem de grave pentru economia României, putând duce chiar la blocarea activităţii agenţilor economici. 

 
 

Cuvinte cheie: , , ,
Adauga un comentariu



Special

6 tipsuri pentru abordarea modernă a relației comerciale furnizori-retaileri

Ce trebuie să facă un furnizor înainte de a porni la negocierea cu buyerii unui mare lanţ de retail? Ce trebuie să ştie despre cel cu care negociază? Ce informaţii trebuie să prezinte despre produsul lui? Ce atitudine are față de cel cu care negociază? Cum se îmbracă la negociere? Ce...

5 mari provocări în retail aduse de torentul AMAZON

Ce schimbări aduce în retailul modern european invazia agresivă a celui mai mare retailer online.   Cum intri în competiţie cu un retailer care nu pune miză pe adaosul comercial?    E dificil să concurezi cu un competitor de talia Amazon, pentru că are un model de business ce...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 30 septembrie 2017




Retail

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

Luna august a adăugat 24 de noi magazine în rețeaua retailului modern

Cele mai multe deschideri au avut loc în cadrul rețelelor Profi (16) și Mega Image (4) Profi ajunge la 610 unități În luna august, Profi a deschis în total 16 magazine. Cinci dintre acestea sunt în format City și au fost inau­gurate în Roșiori de Vede (Teleorman), București,...

arhiva sectiunii