Smithfield cumpara Elit Cugir şi Vericom. Ce impact are achiziţia pe piata carnii

Joi, 12 Octombrie 2017, ora 11:16 | Vizualizari: 152

Grupul WH se așteaptă ca achizițiile să îi confere companiei Smithfield poziția de lider în sectorul procesării cărnii.

 

Grupul chinez WH Group Ltd, proprietarul grupului de firme Smithfield - lider mondial în industria de creștere a porcinelor și procesare a cărnii de porc – a anunţat la sfârşitul lunii septembrie că își extinde ope­rațiunile pe piața din Europa prin achiziţia procesatorilor Elit Cugir şi Vericom în România. În luna august, Grupul Smithfield a achiziționat în Polonia companiile Pini Polska, Hamburger Pini și ­Royal ­Chicken, în baza unei strategii de extindere pe piața europeană.

 

Cele două companii, Elit și Vericom, operează trei facilități de procesare a cărnii, cinci centre de distribuție în România și au aproximativ 12.000 de clienți. Elit Cugir a realizat în 2016 afaceri totale de 339 de milioane de lei şi are o rată netă a profitabilităţii de 8,4%, în timp ce Vericom a realizat o cifră de afaceri de 93,2 milioane lei şi are o rată netă a profitabilităţii de 7,1%.

 

Grupul Smithfield deţine companiile Smithfield Ferme şi Smithfield Prod şi este lider detaşat în indus­tria cărnii de porc. Cele două companii au realizat în anul 2016 o cifră de afaceri ce totalizează 1.630 de milioane de lei, adică aproximativ 378 de milioane de euro. În România, Smithfield a intrat pe piaţă în 2004, prin achiziţionarea majorităţii activelor fostului Comtim Timişoara, preluând ulterior Agrotorvis. Pe parcursul celor 13 ani de funcţionare pe piaţa locală, Smithfield a făcut permanent investiţii în ferme de creştere a porci­lor din Banat, o maternitate pentru porcine, o fabrică de nutreţuri combinate etc.

 

Cu mai puţin de un an în urmă, în noiembrie 2016, Smitfield Ferme anunţa public proiectul de fuziune prin absorbţie cu alte companii din cadrul grupului: Smithfield România SRL, cu activitate de consultanţă în management, Smithfield Procesare SRL, cu activităţi de tratare şi eliminare a deşeurilor nepericuloase rezultate în procesul de producţie şi procesare a cărnii şi Pirin Agri SRL, companie cu activitate de cultivare a cerealelor, plantelor leguminoase şi a plantelor producătoare de seminţe oleaginoase. Fuziunea companiilor a fost încheiată la începutul anului 2017. Practic, prin această fuziune, Smitfield a grupat serviciile prestate prin centre de profit individuale, dar şi producţia unei bune părţi a furajelor folosite pentru producerea nutreţurilor utilizate în creşterea animalelor.

 

Cristina Bodea, Director sustenabilitate Smithfield România, a declarat în exclusivitate pentru revista Piaţa: „Achiziția companiilor Elit și Vericom se aliniază planului strategic de creștere al Smithfield România. Această decizie are ca scop consolidarea operațiunilor din România, prin adăugarea unei fabrici de procesare a cărnii la capacitățile de producție existente în România (ferme, fabrici de furaje și abator). Finalitatea tranzacției este condiționată de obținerea acordurilor din partea autorităților de reglementare comercială. Mai multe informații despre această tranzacţie vor fi disponibile în săptămânile care urmează.”

 

Această ultimă precizare indică faptul că deal-ul a fost deja realizat și că Smithfield, în calitate de cumpărător, a făcut notificarea pentru obținerea acordului de achiziție din partea Consiliului Concurenței. 

 

Ce reprezintă această achiziție pentru piața cărnii de porc

 

Prin achiziţia celor două companii de procesare a cărnii de porc, Smitfield ţinteşte poziţia de lider regional, dar şi cea de lider local pe piaţa mezelurilor, conform unei strategii planificate în primele luni de la achiziţia companiei de către WH Group. Astfel, există o foarte strânsă legătură între achiziţiile din Polonia şi cele din România, iar cele două ţări nu sunt singurele locaţii europene unde Smitfield va face investiţii în lunile următoare. WH Group își extinde amprenta globală și operațiunile din Europa cu achizițiile din Polonia și România, dar în acelaşi timp o miză importantă este obţinerea unui segment de piață cotat cu o marjă mai bună de profit, așa cum este sectorul procesării de carne. Dacă analizăm rezultatele financiare înregistrate de Elit Cugir în ultimii 10 ani, vom observa că procesatorul a fost în această perioadă lider în ceea ce priveşte rata ren­tabilităţii (profitul net obţinut raportat la cifra de afaceri).

 

„Grupul WH se așteaptă ca achizițiile să îi confere companiei Smithfield o poziție de lider în sectorul procesării de carne cu un portofoliu de mărci vândute pe canalul comerțului tradițional cu marje mai mari”, precizează WH Group într-un comunicat transmis bursei din Hong Kong. Vânzările Elit Cugir merg prin 3 canale de distribuție: canalul de comerț tradiţional are o pondere de 79% (conform datelor furnizate de companie în momentul intrării în insolvenţă, în anul 2015. Elit Cugir a ieşit din insolvenţă în 2017.); comerțul modern are o pondere de 12%, iar restul se distribuie prin rețeaua de magazine proprii și la alți clienți din HORECA sau instituţii sociale publice.

 

Pe piaţa procesatorilor de carne de porc funcţionau, în 2016, aproximativ 92 de companii pe o piață foarte fragmentată. Conform rezultatelor obţinute de Smithfield în 2016, Smithfield Prod are o cotă de piață de 7,8% iar Smithfield Ferme deţine 6,9% pe piața de carne. Elit Cugir are o cotă de aproximativ 3% din piaţa mezelurilor, fiind una din primele 10 companii din subsectorul de procesare a cărnii.

 

Principala problemă cu care se confruntă piaţa locală a producătorilor de carne de porc este costul de producţie ridicat, care face acest produs necompetitiv în raport cu importurile. De ce carnea din UE este mai ieftină decât cea românească? Pentru că industria locală cumpără din UE carne de lucru, adică piese tranşate, care au un preţ mai mic. Piesele de consistență, care fac bani  - mușchiuleţ, spată, cotlet - sunt cele cu adaos mare şi se vând pe piaţa europeană cu preţuri între 18-20 euro/kg. În acest caz, producătorii europeni fac o scădere la preţul celorlalte componente din porc şi le vând în România cu 1-2 euro/kg. Producţia din România se vinde, în schimb, în carcasă şi deci, automat, preţul se calculează altfel.

 

 
 

Cuvinte cheie: ,
Adauga un comentariu



Special

6 tipsuri pentru abordarea modernă a relației comerciale furnizori-retaileri

Ce trebuie să facă un furnizor înainte de a porni la negocierea cu buyerii unui mare lanţ de retail? Ce trebuie să ştie despre cel cu care negociază? Ce informaţii trebuie să prezinte despre produsul lui? Ce atitudine are față de cel cu care negociază? Cum se îmbracă la negociere? Ce...

5 mari provocări în retail aduse de torentul AMAZON

Ce schimbări aduce în retailul modern european invazia agresivă a celui mai mare retailer online.   Cum intri în competiţie cu un retailer care nu pune miză pe adaosul comercial?    E dificil să concurezi cu un competitor de talia Amazon, pentru că are un model de business ce...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 30 septembrie 2017




Retail

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

Luna august a adăugat 24 de noi magazine în rețeaua retailului modern

Cele mai multe deschideri au avut loc în cadrul rețelelor Profi (16) și Mega Image (4) Profi ajunge la 610 unități În luna august, Profi a deschis în total 16 magazine. Cinci dintre acestea sunt în format City și au fost inau­gurate în Roșiori de Vede (Teleorman), București,...

arhiva sectiunii