Volatilitatea consumului

Luni, 11 Septembrie 2017, ora 14:48 | Vizualizari: 431
de Carol Popa

Am crezut că zicala „Ce e val, ca valul trece” se aplică individului, legat de situaţiile prin care trece. Nu mi-am imaginat că aceeaşi zicală se potriveşte atât de bine ecosistemelor în care funcţionăm ca societate şi mai ales nu mi-am imaginat că un guvern, o instituţie atât de sobră şi serioasă, poate confirma  această zicală prin deciziile luate şi prin efectele acestora.

 

Cam aşa se poate traduce ce s-a întâmplat în 2017 cu consumul, ca efect al măsurilor adoptate iarna trecută. Promisiunile legate de majorări salariale în sectorul bugetar au generat o creştere economică nesustenabilă, bazată pe consum, în paralel cu o creştere economică reală, bazată pe producţie şi exporturi. Dar mergând pe principiul „nu puteţi creşte voi economia cât putem noi cheltui”, Guvernul României a ratat ocazia de a conso­lida creşterea economică reală, angajând datorii şi plăţi mai mari decât creşterea economică înregistrată. Din forțarea creșterii economice pe baza consumului intern și efectul aferent de creștere a importurilor a rezultat în primul semestru un deficit bugetar de aproape trei procente din PIB estimat pentru anul în curs. 

 

Dar nici nu a trecut bine sezonul valurilor de creşteri salariale, că aceeaşi instituţie, chiar dacă cu alţi oameni, a început să bâjbâie după banii promişi şi să inventeze artificii fiscale prin care colectează de la unii ca să-şi poată acoperi promisiunile electorale către alţii. 

 

Din toată această bâjbâială fiscală, producătorul local de bunuri de larg consum  va fi primul care va trage ponoasele. După câteva luni de euforie, cu creşteri de vânzări peste aşteptări, consumul şi-a încetinit ritmul de creştere, avertizând că nu e departe de apogeu. Dacă această creştere ar fi fost sustenabilă, axată şi bazată pe productivitate, producătorii ar fi stat liniştiţi, pentru că fiecare etapă de creştere e urmată de o altă etapă de stagnare. În cazul de faţă, creşterea  consumului pe credit în cazul populaţiei, şi pe deficit din perspectivă macroeconomică, nu poate fi urmată de o stagnare. Pentru că şi datoriile populaţiei şi deficitul bugetar sunt generatori de inflaţie, inflaţia determină creşterea preţurilor de consum, iar asta înseamnă că impactul va fi ceva mai dur şi graficul consumului în 2018 nu va mai arată aşa de bine ca în acest an. Ceea ce pentru bugetarii care tocmai s-au bucurat de majorarea salariilor se poate traduce în zicala  „Ce e val, ca valul trece”, majorările obţinute acoperind creşterea preţurilor. 

 

Cât despre sectorul privat, cel pentru care productivitatea este factor determinant în venituri...

 
 
 

Adauga un comentariu

Special

Personal data - punct. Și de la capăt

GDPR: Marketing în alertă!     General Data Protection Regulation transformă datele personale ale consumatorilor, din peștișorul de aur al departamentelor de marketing, în castane fierbinți. Companiile trebuie să reconstruiască din temelii bazele de date și să ceară...

Paradoxul BIO

Sunt aproape 15.000 de producători români certificați plus încă 2.000 în curs de certificare, dar la raft avem foarte puţine produse românești BIO. Atât consumatorii, cât şi retailerii, așteaptă o creştere a ofertei de produse locale ecologice.   Piaţa produselor ecologice...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 30 noiembrie 2017


Retail

Luna octombrie a bifat 26 de deschideri în retailul modern

Profi a inaugurat în octombrie 19 magazine, dintre care cinci în format Standard, şapte în format City şi alte şapte în format Loco. Cele mai recente s-au deschis la Baia de Arieş, Bălteşti (Prahova), Braşov, Bucureşti şi Timişoara. Prezentă în 353 de localități, Profi este rețeaua...

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

arhiva sectiunii