Volatilitatea consumului

Luni, 11 Septembrie 2017, ora 14:48 | Vizualizari: 261
de Carol Popa

Am crezut că zicala „Ce e val, ca valul trece” se aplică individului, legat de situaţiile prin care trece. Nu mi-am imaginat că aceeaşi zicală se potriveşte atât de bine ecosistemelor în care funcţionăm ca societate şi mai ales nu mi-am imaginat că un guvern, o instituţie atât de sobră şi serioasă, poate confirma  această zicală prin deciziile luate şi prin efectele acestora.

 

Cam aşa se poate traduce ce s-a întâmplat în 2017 cu consumul, ca efect al măsurilor adoptate iarna trecută. Promisiunile legate de majorări salariale în sectorul bugetar au generat o creştere economică nesustenabilă, bazată pe consum, în paralel cu o creştere economică reală, bazată pe producţie şi exporturi. Dar mergând pe principiul „nu puteţi creşte voi economia cât putem noi cheltui”, Guvernul României a ratat ocazia de a conso­lida creşterea economică reală, angajând datorii şi plăţi mai mari decât creşterea economică înregistrată. Din forțarea creșterii economice pe baza consumului intern și efectul aferent de creștere a importurilor a rezultat în primul semestru un deficit bugetar de aproape trei procente din PIB estimat pentru anul în curs. 

 

Dar nici nu a trecut bine sezonul valurilor de creşteri salariale, că aceeaşi instituţie, chiar dacă cu alţi oameni, a început să bâjbâie după banii promişi şi să inventeze artificii fiscale prin care colectează de la unii ca să-şi poată acoperi promisiunile electorale către alţii. 

 

Din toată această bâjbâială fiscală, producătorul local de bunuri de larg consum  va fi primul care va trage ponoasele. După câteva luni de euforie, cu creşteri de vânzări peste aşteptări, consumul şi-a încetinit ritmul de creştere, avertizând că nu e departe de apogeu. Dacă această creştere ar fi fost sustenabilă, axată şi bazată pe productivitate, producătorii ar fi stat liniştiţi, pentru că fiecare etapă de creştere e urmată de o altă etapă de stagnare. În cazul de faţă, creşterea  consumului pe credit în cazul populaţiei, şi pe deficit din perspectivă macroeconomică, nu poate fi urmată de o stagnare. Pentru că şi datoriile populaţiei şi deficitul bugetar sunt generatori de inflaţie, inflaţia determină creşterea preţurilor de consum, iar asta înseamnă că impactul va fi ceva mai dur şi graficul consumului în 2018 nu va mai arată aşa de bine ca în acest an. Ceea ce pentru bugetarii care tocmai s-au bucurat de majorarea salariilor se poate traduce în zicala  „Ce e val, ca valul trece”, majorările obţinute acoperind creşterea preţurilor. 

 

Cât despre sectorul privat, cel pentru care productivitatea este factor determinant în venituri...

 
 
 

Adauga un comentariu



Special

6 tipsuri pentru abordarea modernă a relației comerciale furnizori-retaileri

Ce trebuie să facă un furnizor înainte de a porni la negocierea cu buyerii unui mare lanţ de retail? Ce trebuie să ştie despre cel cu care negociază? Ce informaţii trebuie să prezinte despre produsul lui? Ce atitudine are față de cel cu care negociază? Cum se îmbracă la negociere? Ce...

5 mari provocări în retail aduse de torentul AMAZON

Ce schimbări aduce în retailul modern european invazia agresivă a celui mai mare retailer online.   Cum intri în competiţie cu un retailer care nu pune miză pe adaosul comercial?    E dificil să concurezi cu un competitor de talia Amazon, pentru că are un model de business ce...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 30 septembrie 2017




Retail

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

Luna august a adăugat 24 de noi magazine în rețeaua retailului modern

Cele mai multe deschideri au avut loc în cadrul rețelelor Profi (16) și Mega Image (4) Profi ajunge la 610 unități În luna august, Profi a deschis în total 16 magazine. Cinci dintre acestea sunt în format City și au fost inau­gurate în Roșiori de Vede (Teleorman), București,...

arhiva sectiunii