Topurile rentabilității în FMCG

Marti, 08 August 2017, ora 10:36 | Vizualizari: 1008
de Carol Popa

Companiile de producție sunt vedetele clasamentelor privind rentabilitatea obținută în afacerile derulate în 2016.

 

Producătorii de bunuri de larg consum domină topurile de rentabilitate realizate de revista Piaţa pe baza datelor financiare publicate pentru anul 2016. Dacă în ceea ce priveşte topurile realizate după cifra de afaceri - publicate în numărul anterior al revistei Piaţa şi pe siteul www.revista-piata.ro -, lanţurile de retail şi companiile de comerţ cu ridicata domină numeric vârful clasamentelor, atunci când vine vorba de rentabilitate, activităţile de comerţ sunt net surclasate de producători.

 

Şi pentru că site-ul Ministerului Finanţelor este destul de rudimentar în ceea ce priveştre informaţiile pe care le oferă pentru a zugrăvi o imagine de ansamblu a companiilor din industria bunurilor de larg consum, nu am realizat un clasament bazat pe rentabilitatea operaţională a ca­pitalurilor, aşa cum a fost inten­ţia. Clasamentul realizat de noi raportează profitul net obţinut de companii pentru activitatea economică din 2016 la cifra de afaceri realizată de aceste companii. Raportat la acest indicator, surprizele sunt numeroase. 

 

Dacă în Top 100 companii după cifra de afaceri, prima parte a clasamentului era ocupată de companii din retail (14), companii ce activează în comerţ cu ridicata (21) şi companii de producţie (15), în clasamentul bazat pe rentabi­litate se regăsesc, în primele 47 de poziţii,  doar 9 companii de comerţ cu ridicata şi un retailer mare – Kaufland. 

 

Clasamentul întocmit pe baza rentabilităţii se limitează la companiile care au obţinut un profit mai mare de 6% din cifra de afaceri realizată în anul 2016. Cele 47 de companii mari, cu afaceri de peste 100 de milioane de lei, şi cele 45 de companii medii, cu afaceri cuprinse între 22,5 milioane de lei şi 100 de milioane de lei în 2016, au rezultat în urma analizei datelor financiare publicate de cele mai importante 383 de companii din industria FMCG care au comunicat bilanţurile către Ministerul Finanţelor Publice înainte de 1 august. Asta înseamnă că un total de 92 de companii, repre­zentând 24,2% din totalul de 383, au o rată a rentabilităţii de peste 6 procente. 

 

În topul realizat pentru companiile mari conduce Wrigley România, cu o rată a rentabi­lităţii de 35,6% din cifra de afaceri, urmată de Croco SRL şi de ­Carpathian Springs, cu 27,6% şi respectiv 26,86% rată de rentabilitate. În acest clasament, cele mai multe companii sunt din categoria producătorilor de carne – 6 la număr -, urmate de sectorul de dulciuri şi îngheţetă – 5 companii –, la egalitate cu producătorii de apă, tot 5 companii. Dacă luăm în calcul faptul că în acest clasament se regăsesc şi Coca-Cola HBC România şi Europeean Drinks, producători de răcoritoare ce deţin şi branduri de apă, atunci lider în ceea ce priveşte rentabilitatea ar putea fi considerat domeniul de producere a apelor îmbuteliate. În acelaşi clasament al rentabilităţii se regăsesc şi patru companii din industria produselor lactate, doi producători de bere şi trei producători de sucuri. Surprinzător, două mari companii de vinificaţie - Cramele Recaş şi Cotnari – ocupă locuri în primele 10 cele mai rentabile companii din FMCG, prezenţă ce arată că şi în industria de vinificaţie este loc de profituri şi de dezvoltarea businessului.

 

 

De remarcat că în rândul companiilor mari cu cea mai bună rentabilitate a afacerilor se regăsesc cinci companii cu afaceri de peste un miliard de lei în 2016, ale căror profituri cumulate tota­lizează 1,91 de miliarde de lei. Cele mai multe companii prezente în topul rentabilităţii sunt cele care dezvoltă afaceri între 100 de mi­lioane de lei și 350 de milioane de lei, reprezentând 63% din totalul firmelor prezente în top.

 

În clasamentul companiilor medii, cu afaceri mai mari de 5 milioane de euro (22,5 milioane de lei), domină producătorii de carne şi preparate din carne (10 companii) şi producătorii de lactate (7 companii). Alte 7 firme activează în comerţul cu ridicata şi una singură în retail. Cele mai rentabile activităţi în 2016 au derulat Austin Meats şi Integra, două companii din industria cărnii, care au reuşit să obţină ren­tabilităţi de 54,74% şi 45,73% pentru cifre de afaceri de 7-8 mili­oane de euro. Grosul acestui clasament îl constituie însă un grup de 21 de companii ce au obţinut ren­tabilităţi între 6% şi 10%. Şi în clasamentul companiilor medii se regăsesc producători de ape minerale – Tuşnad şi Zizin –, producători de dulciuri şi în­gheţetă, precum şi doi producă­tori de vinuri şi alte două companii producătoare de băuturi alcoolice spirtoase.

 

 

Din totalul companiilor pre­zente în acest clasament, un număr de 12, respectiv 25,8% din total au dezvoltat în 2016 afaceri de peste 80 de milioane de lei.

 

Clasamentele rentabilităţii stabilite pe sectoare industriale vor fi publicate pe site-ul www.revista-piata.ro în secţiunea PREMIUM.

 

Contribuţia angajaţilor la cifra de afaceri – în creştere faţă de anul anterior

 

Toate companiile caută „angajaţi de milioane”! Adică angajaţi a căror prezenţă să se facă simţită prin creşterea afacerilor cu cel puţin un milion de lei, dacă nu mai mult. După rezultatele financiare obţinute pentru 2016, numărul companiilor ce deţin angajaţi de milioane a crescut uşor faţă de anul anterior, pe baza creşterii veniturilor populaţiei, fapt ce a condus la creşterea consumului.

 


 

 

În 2016, angajaţii din 53 de companii din industria bunurilor de larg consum au avut o contribuţie la cifra de afaceri a companiilor în care lucrează mai mare de un mi­lion de lei per angajat. Dintre acestea, 43 de companii fac parte din categoria firmelor mari, cu afaceri de peste 100 de milioane de lei, iar 10 companii fac parte din categoria firmelor medii, cu afaceri de peste 22,5 milioane de lei. Prin comparaţie, în urmă cu doi ani, numărul companiilor în care contribuţia angajaţilor la cifra de afaceri depăşea un milion de lei era de 23, ceea ce înseamnă că pondderea companiilor cu „angajaţi de milioane” în industria bunurilor de larg consum s-a dublat în acest răstimp. 

 

Din cele 53 de companii ai căror angajaţi au contribuit cu peste un milion de lei la cifra de afaceri, 30 au ca domeniu de activitate comerțul cu ridicata, o companie activează în comerţul cu amănuntul şi 22 în activităţi de producţie. Lidl este singurul retailer internaţional pentru care contribuţia angajaţilor la cifra de afaceri este mai mare de un mi­lion de lei per angajat.  

 

În ansamblu, în cele două clasamente realizate pe categorii, în funcţie de cifra de afaceri a companiilor, se poate observa o uşoară creştere a contribuţiei angajaţilor la cifra de afaceri în raport cu anul anterior şi revenirea valorilor contribuţiei la nivelul anului 2015. De asemenea, se observă intrarea pentru prima dată în aceste clasamente a unor noi companii din industria de vinificaţie, ceea ce confirmă rezultatele din clasamentele de rentabilitate şi faptul că această industrie şi-a găsit drumul spre rezultate financiare de excepţie.

 

În categoria companiilor mari, angajaţii din trei firme înregistrează performanţa unei contribuţii de peste 10 milioane de lei la cifra de afaceri. Este vorba de liderul Procter & Gamble Distribution, care confirmă poziţia din anii anteriori cu o contribuţie per angajat de 31,69 milioane de lei (în creştere cu 3% faţă de anul anterior) şi două companii din industria tutunului - British American Tobacco Romania Trading şi Philip Morris Trading –, ai căror angajaţi au avut contribuţii de 12,13 mili­oane de lei, respectiv 11,29 milioane de lei, la cifra de afaceri.

 

În categoria companiilor medii, în clasament conduc angajaţii de la Tchibo Brands, cu o contribuţie de 4 milioane de lei la cifra de afa­ceri şi cei ai companiei De Silva Intermed, cu o contribuţie de 2,22 de milioane de lei la cifra de afaceri realizată în 2016. 

 

 

Clasamentele contribuţiei angajaţilor la cifra de afaceri a companiilor în care lucrează, stabilite pentru diverse sectoare industriale, vor fi publicate pe site-ul www.revista-piata.ro în secţiunea PREMIUM.

 

Companii în care fiecare angajat a adus minimum 10.000 de euro la profitul net

 

Rentabilitatea forţei de muncă sau rentabilitatea angajaţilor este un indicator calculat pe baza profi­tului net obţinut de companie în anul anterior raportat la numărul total de salariaţi ai companiei. Au fost înscrise în aceste clasamente toate companiile ai căror angajaţi au contribuit cu minimum 10.000 de euro (45.000 de lei) la profitul net realizat de firmă în anul anterior. 

 

Dintr-un total de 383 de companii, în 62 rentabilitatea angajaţilor a depăşit pragul de 10.000 de euro. Dintre acestea, 44 sunt companii mari, cu cifre de afaceri de peste 100 de milioane de lei, iar 18 sunt companii medii, cu afaceri de peste 22,5 milioane de lei. Din cele 62 de companii selectate, în 12 rentabilitatea angajaţilor este în scădere în raport cu anul anterior, în timp ce în 50 de companii rentabilitatea a înregistrat o variaţie pozitivă faţă de 2015.

 

Profitabilitatea angajaţilor a determinat o răsturnare la vârful clasamentului, în raport cu contribuţia angajaţilor la cifra de afaceri, în categoria companiilor mari. Astfel, deşi contribuţia angajaţilor Procter & Gamble Distribution a poziţionat compania drept lider în clasamentul anterior, în ceea ce priveşte rentabi­litatea acestora, compania ocupă poziţia a treia, cu  o rentabilitate de aproximativ 100.000 de euro per angajat. 

 

Primele două poziţii din acest clasament sunt ocupate de cele două companii din industria tutunului: British American Tobacco Romania Trading, ai cărei angajaţi au înregistrat o profitabilitate record de aproape un milion de lei (222.000 de euro), şi Philip Morris Trading, ai cărei angajaţi au înregistrat o rentabilitate de 106.000 de euro (479.000 de lei). În categoria companiilor mari, rentabilităţi remarcabile au mai obţinut angajaţii din Wrigley România, Cramele Recaș, Beiersdorf România şi Carphatian Springs, fiecare dintre aceste companii înregistrând un aport de peste 50.000 de euro la profitul net al firmei.

 

 

În categoria companiilor medii, aportul angajaţilor la profit a fost foarte important în companiile Tchibo Brands şi De Silva Intermed, confirmând astfel şi menţinând poziţiile ocupate în clasamentul privind contribuţia la cifra de afaceri. Un aport semnificativ în realizarea profitului net l-au avut şi angajaţii din Clas Interprod, Integra, Austin Meals, Prodvinalco şi Nordex Food. În cazul acestora, rentabilitatea a fost înregistrată între un mini­mum de 109.000 lei (24.000 euro) şi un maximum de 186.000 de lei (41.500 euro).

 

 

 

Adauga un comentariu



Special

6 tipsuri pentru abordarea modernă a relației comerciale furnizori-retaileri

Ce trebuie să facă un furnizor înainte de a porni la negocierea cu buyerii unui mare lanţ de retail? Ce trebuie să ştie despre cel cu care negociază? Ce informaţii trebuie să prezinte despre produsul lui? Ce atitudine are față de cel cu care negociază? Cum se îmbracă la negociere? Ce...

5 mari provocări în retail aduse de torentul AMAZON

Ce schimbări aduce în retailul modern european invazia agresivă a celui mai mare retailer online.   Cum intri în competiţie cu un retailer care nu pune miză pe adaosul comercial?    E dificil să concurezi cu un competitor de talia Amazon, pentru că are un model de business ce...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 30 septembrie 2017




Retail

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

Luna august a adăugat 24 de noi magazine în rețeaua retailului modern

Cele mai multe deschideri au avut loc în cadrul rețelelor Profi (16) și Mega Image (4) Profi ajunge la 610 unități În luna august, Profi a deschis în total 16 magazine. Cinci dintre acestea sunt în format City și au fost inau­gurate în Roșiori de Vede (Teleorman), București,...

arhiva sectiunii