Topurile industriei FMCG

Joi, 13 Iulie 2017, ora 16:04 | Vizualizari: 3123
de Carol Popa

Industria FMCG a trecut pragul de 100 de miliarde de lei, afaceri realizate în 2016 de principalele 100 de companii

Cele mai importante 100 de companii din industria bunurilor de larg consum au realizat în anul fiscal 2016, cumulat, afaceri totale în valoare de  100,74 miliarde lei (22 miliarde de euro), atingând un nou record al vânzărilor, după ce recordul de anul trecut era de 92,68 miliarde de lei. Cu o creştere a vânzărilor de 9,09% faţă de anul 2015, companiile din industria FMCG au confirmat prin rezultatele lor datele statistice de la finalul anului trecut, prin care se anunţa o creştere de 9 procente pentru comerţul cu bunuri alimentare, băuturi şi tutun. 

 

Mai mult decât atât, 2016 a reprezentat pen­tru majoritatea companiilor de top un an al consolidării poziţiilor câştigate în anii anteriori. Acest fenomen de consolidare este justificat de evoluţii sau variaţii mici ale afacerilor cu plus sau cu minus, în raport cu anii anteriori. Pe lângă această majoritate au existat însă şi companii, puţine la număr, care din diverse motive au avut în anul anterior pierderi  financiare sau operaţionale. 

 

Un alt grup a fost format din companiile care în 2016 şi-au schimbat proprietarul sau au traversat un proces de fuziune cu alte companii parte din grupuri de firme mai mari. Este cazul grupurilor Covalact şi Albalact, achiziţionate de liderul mondial Lactalis, al fuziunii prin absorbţie a reţelei de retail Billa de către Carrefour sau a schimbării de proprietar investiţional în cazul reţelei de retail Profi a companiei Profi Rom Food.

 

Cele 445 de companii, monitorizate de revista Piața ca fiind principalii furnizori, retaileri, importatori și distribuitori de produse FMCG în România, au cumulat în 2016 afaceri totale de peste 128,24 mi­liarde lei (28,49 miliarde euro). Comparativ cu anul 2015, dacă valoarea în lei a înregistrat o creştere minoră, de 0,012% pentru total industrie, în ceea ce priveşte valoarea în euro se poate observa o sensibilă scădere, de 0,0031%, ca urmare a depăşirii perioadei de inflaţie negativă determinată de scăderea preţurilor tocmai în categoria de bunuri de larg consum.

 

Valoarea cifrei de afaceri realizate de cele 445 de companii monitorizate a fost, în 2016, în creștere pentru 294 dintre ele, în timp ce 151 de firme au înregistrat o scădere a vânzărilor totale. Dinamica profitului net indică o creștere pentru 268 de companii (60,22% din total). 

 

 Din monitorizările revistei Piața lipsesc magazinele din comerțul  tradițional și producătorii locali cu cifră de afaceri mai mică de un milion de lei. Nu sunt luate în considerare rezultatele consolidate la nivelul grupurilor de companii.

 

 Topurile sunt realizate pe baza rezultatelor financiare raportate de societăți comerciale la Ministerul Finanţelor Publice. La data redactării acestor clasamente, un număr de 42 de companii monito­rizate de revista Piaţa pe parcursul anilor trecuţi nu publicaseră rezultatele financiare pentru anul 2016. Dintre acestea, printre companiile ce ar fi putut avea un impact semnificativ în Topul celor mai importante 100 de companii sau în clasamentele sectoriale se numără Mondelez România, Mars România, Avicarvil, Napolact şi Dorna SA.

 

Top 100 companii din FMCG - ediția 2017

 

De remarcat  pentru anul fiscal 2016 este creşterea semnificativă ca număr  a companiilor care au înregistrat pierderi comparativ cu anul fiscal 2015. Dacă în anul 2015, doar 15 companii cu cifra de afaceri suficient de mare pentru a se califica în Top 100 companii din industria FMCG  au înregistrat pierderi, în  anul 2016 numărul acestora a crescut la 22. Practic, 23,5% dintre companiile de top au înregistrat pierderi financiare anul trecut, fie ca urmare a unor cheltuieli ope­raţionale mai mari, fie ca urmare a unor investiţii realizate şi care au erodat valoarea profiturilor nete. 

 

Cele mai importante 100 de companii din industria FMCG, clasificate după cifra de afaceri realizată în anul 2016, au cumulat afaceri totale de 100,74 miliarde lei (aproximativ 22 miliarde euro), adică aproape  trei sferturi din totalul afacerilor derulate de toate cele 445 de companii, anul trecut.

 

Cele cinci companii absente din topuri - Mondelez România, Mars România, Avicarvil, Napolact şi Dorna SA.  – au realizat în 2015 afaceri în valoare totală de aproximativ 2,3  miliarde lei și ar fi ridicat valoarea totală a afacerilor derulate de cele mai importante 100 de companii din industria bunurilor de larg consum cu aproximativ o jumătate de miliard de euro. 

 

În anul fiscal 2016, numărul companiilor de comerţ cu ridicata care au acces în Top 100 a crescut la 30, de la 27 câte au fost în anul anterior. Afacerile în comerţul cu ridicata în 2016 au crescut cu 11,9%, mai mult decât creşterea medie de 9,09% întregistrată pentru toate cele 100 de companii din top.

 

Dintre pretendenții la Top 100 menționați de revista Piața în luna august 2015, trei companii au confirmat trendul ascendent și au realizat cifre de afaceri prin care au acces în Topul din acest an. Cele trei companii sunt Argus Constanţa, Fox Com Serv şi Scandia Food.

 

Pentru lista pretendenților la Top din 2016 este de remarcat prezența unui număr de șase companii în vârful clasamentului cu cifre de afaceri foarte apropiate de cele obținute de ultimele companii clasate în Top. Astfel, dacă Top 100 se incheie cu Argus Constanța, care a realizat afaceri de 42,7 milioane de euro în 2016, primele 6 companii din lista pretendenților au realizat, fiecare în parte, afaceri de peste 40 milioane de euro anul trecut.

 

 

 

Retailul internațional – 48,9 miliarde lei în 2016

 

10,8 miliarde de euro reprezintă afacerile derulate în 2016 de cele 13 rețele internaționale de retail modern prezente pe piața locală. Se poate observa o serioasă consolidare a retailului modern prin creșterea vânzărilor înregistrate în 2015, dar dinamica anuală a cifrei de afaceri a fost, de regulă, mai mică decât în anul 2015, ceea ce indică o încetinire a creşterii. Aceeași caracteristică se regăsește și în rezultatele financiare obți­nute de retailerii locali. 

 

Kaufland, Carrefour şi Lidl rămân cei mai mari retaileri şi îşi păstrează ordinea în topul celor mai mari retaileri după cifra de afaceri realizată în 2016. Auchan urcă o poziţie, trecând peste Metro, în timp ce Profi culege roadele expansiunii sărind două trepte, peste Selgros şi Penny. Dintre rețelele locale, doar Unicarm și Annabella au încheiat cu afaceri de peste 200 de milioane de lei și au prins poziții în Top 100 companii din FMCG.

 

Topurile sectoriale - marcate de fuziuni, achiziții sau schimbarea strategiilor

 

Industria băuturilor răcoritoare carbonatate și a apelor minerale a fost influențată în anul financiar 2016  de fuziunile și achizițiile realizate de operatorii de pe această piață în anii anteriori. Astfel, Rio Bucovina a fost preluată de Tymbark Maspex chiar la sfârșitul anului 2015, cel mai bun an din perspectiva financiară pentru liderul pieței de apă plată. Asta înseamnă că, începând cu anul 2016, Tymbark avea șanse să acceadă în primele 50 de companii din industria bunurilor de larg consum din România. Dar strategia grupului polonez a stabilit că Rio Bucovina va funcționa în continuare ca entitate juridică individuală, iar rezultatele financiare raportate pen­tru anul trecut au confirmat acest lucru. Tymbark a obținut o creștere a afacerilor cu  10,53% față de anul 2015, iar Rio Bucovina a crescut businessul cu 6,5%. Cumulat, cele două companii au afaceri totale de 552 de milioane de lei și ar fi ocupat în top o poziție între locurile 38 - 40, dar individual, Tymbark s-a clasat pe locul 56, în timp ce Rio Bucovina ocupă locul doi în clasamentul pretendenților la Top.

 

Pe de altă parte, relansarea vânzărilor de apă mi­nerală Biborțeni  din anul 2015 nu s-a repetat și anul trecut, iar compania care deținea licența a înregistrat pierderi substanțiale și a intrat în insolvență. 

 

În paralel, producătorul Carpathian Springs, deținut de Jean Valvis, continuă creșterea spectaculoasă a afacerilor și în 2016 și realizează cea mai mare creștere raportat la anul financiar anterior, de peste 55%.

 

În clasamentul producătorilor de sucuri și ape minerale acidulate, lider detașat este Coca-Cola HBC, cu o revenire spectaculoasă a vânzărilor, după o perioadă nu tocmai fericită, în care cifra de afa­ceri coborâse sub 2 miliarde de lei. În 2016, afacerile înregistrate de Coca-Cola HBC au totalizat 2,224 mi­liarde de lei, mai exact aproximativ 500 de milioane de euro.

 

Vânzările de bere – aproape de pragul de un miliard de euro

 

Cei cinci mari producători de bere din România au realizat împreună afaceri totalizând 4,23 de miliarde de lei, mai exact 970 milioane de euro la cursul mediu leu/euro înregistrat pentru anul 2016. Liderul pieței, Ursus Breweries, a fost și el obiectul unei tranzacții prin care nu mai face parte din grupul internațio­nal SAB Miller (grup care a fuzionat cu InBev) și a intrat în proprietatea grupului japonez Asahi. Această tranzacție nu a influențat însă rezultatele obținute de companie, iar raportările pentru anul 2016 indică un plus de 3,56% în dreptul cifrei de afaceri. Competitorul de pe locul doi în clasamentul realizat după cifra de afaceri – Heineken România – a obținut și el o creștere a businessului de 0,7% anul trecut, în timp ce ocupantul poziției a treia, Bergenbier, a înregistrat cea mai mare creștere a afacerilor în raport cu anul anterior, de 7,59%.

 

Liderii impun ritmul de creștere în procesarea cărnii

 

Companiile de top din industria de procesare a cărnii au impus în 2016 un ritm accelerat de creștere a afacerilor pe acestă piață. Astfel, atât cele două companii Smithfield (Smithfield Ferme și Smithfield Prod), cât și companiile din grupul Cris-Tim (Cristim 2 Prodcom și Recunoștința Prodcom Impex) au înre­gistrat anul trecut creșteri ale afacerilor cu două cifre. Cea mai importantă creștere a businessului a înre­gistrat-o Cristim 2 Prodcom, companie care a bifat în 2016 un plus de 35,26% față de anul anterior, ajungând la afaceri totale de 606,29 milioane lei. Liderul acestei industrii, Smithfield Prod, a înre­gistrat o creștere de 16,06% a afacerilor comparativ cu anul precedent și a realizat o cifră de afaceri de 897,79 milioane lei, iar împreună cu cealaltă companie din grup – Smithfield Ferme – au realizat afaceri totale de 1,63 de miliarde lei, aproximativ 394 de mi­lioane de euro.

 

Sub presiunea pusă de liderii pieței pe ritmul de creștere, ceilalți competitori din această industrie au reacționat și au înregistrat, majoritatea, creșteri substanțiale ale afacerilor. Astfel, companii precum Ayalex Prod, Caroli Foods sau Agricola Internațional au obținut creșteri de peste 5 procente ale afacerilor, comparativ cu anul precedent.  Elit Cugir a obținut o creștere de 5,84%, în condițiile asigurării unui profit ce reprezintă 10% din cifra de afaceri realizată, fiind cea mai mare rată a profitului net raportată la cifra de afaceri  obținută de procesatorii de carne. 

 

De remarcat pentru industria cărnii și a procesatorilor de carne  este faptul că 2016 a fost primul an în care, cu excepția producătorului Galli Gallo, celelalte companii au obținut profit. Smithfield Prod, în dreptul căreia figurează o pierdere de 26 de milioane de lei, operează împreună cu Smithfield Ferme, care are un profit de 89,34 de milioane de lei, deci per total grupul Smithfield bifează un an în care profitul ope­rațional este pozitiv.

 

Alte industrii cu creșteri semnificative

 

Alte industrii cu creșteri semnificative ale aface­rilor realizate în anul fiscal 2016 sunt cea a producătorilor de cosmetice și cea a producătorilor și furnizorilor de dulciuri. 

 

În cazul producătorilor și furnizorilor de cosme­tice, cele mai importante cinci companii, prezente și în Top 100 companii din FMCG – ediția 2017, au înre­gistrat creșteri ale afacerilor cu cel puțin 10% mai mari decât în anul fiscal anterior. Astfel, cel mai mare producător local de cosmetice, Farmec, a înregistrat în 2016 afaceri de 196,76 milioane de lei, în creștere cu 14,06% față de anul 2015. Alte trei companii, L’Oréal, Avon Cosmetics și Beiersdorf, au înregistrat creșteri cuprinse între 10 și 11 procente, în timp ce Sarantis a avut o cifră de afaceri cu 26,74% mai mare în 2016 decât în anul anterior.

 

Producătorii și furnizorii de dulciuri au avut și ei un an foarte bun în 2016, cu excepția companiei Wrigley și a producătorului de ciocolată Kandia. Afacerile cumulate pentru principalii 6 producători de pe această piață au totalizat 2,05 miliarde de lei, din care mai mult de o treime revine companiei Neslté, liderul acestei piețe cu afaceri de 783,62 milioane de lei. Nestlé a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de 15,91% în raport cu anul fiscal 2015 și un profit net de 87,13 milioane de lei. Dar cea mai mare creștere a cifrei de afaceri în raport cu anul anterior a fost înregistrată de Ferrero România, care a obținut în 2016 afaceri totale de 378,45 milioane de lei, cu 26,38% mai mult decât în anul anterior. Producătorul local Alka Trading a înregistrat afaceri de 165,96 milioane de lei, în creștere cu 21,07% față de anul 2015. 

 
 
 

 

 

Adauga un comentariu



Special

Topurile rentabilității în FMCG

Companiile de producție sunt vedetele clasamentelor privind rentabilitatea obținută în afacerile derulate în 2016.   Producătorii de bunuri de larg consum domină topurile de rentabilitate realizate de revista Piaţa pe baza datelor financiare publicate pentru anul 2016. Dacă în ceea ce...

Topurile industriei FMCG

Industria FMCG a trecut pragul de 100 de miliarde de lei, afaceri realizate în 2016 de principalele 100 de companii Cele mai importante 100 de companii din industria bunurilor de larg consum au realizat în anul fiscal 2016, cumulat, afaceri totale în valoare de  100,74 miliarde lei (22 miliarde...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 31 iulie 2017




Retail

Retailul european staționează, cel românesc încinge motoarele

În primul trimestru al anului 2017, comerțul modern din România a atins o cotă de piață de 62%, câștigând aproximativ 2 puncte procentuale în detrimentul comerțului tradițional, arată datele GfK Consumer Panel. Discounterii, supermarketurile și magazinele moderne de proximitate au cea mai...

Farmec apasă pedala de accelerație a deschiderilor de magazine proprii

Ținta este un număr de 50 de magazine care să acopere toate zonele țării   Într-un interviu acordat revistei Piața, Mircea Turdean, directorul general al companiei Farmec, a vorbit despre strategia de extindere a rețelelor de magazine proprii Farmec și Gerovital, despre ce încasări au acestea...

arhiva sectiunii