Începând de mâine, milioane de pachete de țigări devin neconforme prin efectul unei legi întârziate

Vineri, 19 Mai 2017, ora 15:05 | Vizualizari: 410

Începând cu 20 mai 2017, produsele din tutun de pe piețele din Uniunea Europeană trebuie să fie conforme cu noua Directivă a tutunului, transpusă în România prin legea 201/ 2016.

Directiva tutunului prevedea pentru transpunerea în legislațiile naționale data de 20 mai 2016, dată care în România a fost cu mult depășită, noua lege intrând în vigoare abia în decembrie 2016. Prin urmare, perioada de epuizare a stocurilor de pachete produse după vechea legislație s-a scurtat la doar șase luni.

Printre cele mai importante prevederi ale legii 201/2016, care transpune Directiva europeană, se numără avertismente de sănătate mărite la 65% din suprafața pachetului, situate în partea de sus, pe față și pe spate.


„Vorbim despre milioane de pachete care devin neconforme prin efectul unei legi întârziate și nu pentru că produsele ar fi improprii pentru consum”, a spus Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova și Bulgaria. Circa 70.000 de comercianți au achiziționat produse pe care nu le vor mai putea vinde, fiind pasibili de amenzi de până la 100.000 lei. Teoretic, dacă produsele sunt retrase și distruse, accizele plătite ar trebui recuperate de la buget. Însă doar accizele și doar dacă și când se aprobă returnarea lor. Nu se pot recupera însă costurile de producție, taxa de viciu, contribuția pentru sport, prețul timbrelor, TVA, costurile implicate de rotația și managementul stocurilor, de retragere, depozitare, transport și distrugere, salariile oamenilor implicați în acest proiect mamut inutil. Așadar, pierd și plătesc producătorii, comercianții, statul, nu experții și activiștii care au întârziat transpunerea”, a explicat Gilda Lazăr.



Micii comercianți riscă falimentul


”Din cauza prevederilor legii, care arată că după 20 mai 2017 nu mai pot fi puse la dispoziţia consumatorilor ţigarete fabricate conform legislaţiei anterioare, comercianţii care au astfel de produse în stoc pot înregistra pierderi semnificative, fiind obligaţi să le retragă de la vânzare chiar dacă le-au achiziţionat în mod legal, în caz contrar fiind susceptibili de plata unor amenzi de până la 100.000 de lei, situaţie care i-ar împinge pe mulţi la faliment”, arată Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR), într-o scrisoare oficială transmisă Ministerului Finanţelor şi ANAF (sursa: Mediafax).


Membrii Asociației înregistrează stocuri de produse din tutun fabricate înainte de data intrării în vigoare a legii, dar care nu mai pot fi vândute în timpul rămas până la data de 20 mai 2017. Aceste produse nu mai pot fi returnate și nici nu pot fi distruse fără cheltuieli suplimentare, astfel că reprezentaţii ANCMMR solicită sprijinul autorităţilor „în sensul luării unei decizii care să permită comercializarea produselor din tutun fabricate în conformitate cu prevederile vechii legislaţii (Legea 349/2002), până la epuizarea stocurilor aflate în magazine”.

 Întârzierea aplicării Directivei generează pierderi mari pe lanțul producător - comerciant - buget de stat

 

”În loc de un an, cât prevedea Directiva Europeană a Tutunului, producătorii de tutun au avut la dispoziţie doar şase luni pentru a se asigura că pe piață vor mai rămâne doar pachete conforme cu legea de transpunere a Directivei. British American Tobacco a făcut eforturi logistice și financiare mari pentru a curăța piața de produsele fabricate conform legislației anterioare și a limita, astfel, pierderile atât pentru companie, cât și pentru stat, care va fi nevoit să restituie accizele încasate pentru produsele care nu vor mai putea fi vândute”, a declarat Gemma Webb, CEO al British American Tobacco România.

 

„Directiva tutunului este un act legislativ complicat, împovărător și ultra-restrictiv. Este un atac împotriva unui domeniu legal de afaceri și împotriva libertății de alegere a consumatorilor. Directiva nu își va îndeplini obiectivele de sănătate publică, dar va avea consecințe uriașe pentru un întreg lanț economic, de la producători și comercianți, până la bugetele de stat”, a susținut  Ben Townsend, JTI EU Affairs Vice-President.




 

 

 

Adauga un comentariu


Trimite prin e-mail
Versiunea printabila



Special

Topurile industriei FMCG

Industria FMCG a trecut pragul de 100 de miliarde de lei, afaceri realizate în 2016 de principalele 100 de companii Cele mai importante 100 de companii din industria bunurilor de larg consum au realizat în anul fiscal 2016, cumulat, afaceri totale în valoare de  100,74 miliarde lei (22 miliarde...

Ceva nu se leagă

  După zece ani de investiții masive în FMCG, capitalul străin domină majoritatea categoriilor din acest sector. Trei segmente foarte competitive – procesarea cărnii, produse de panificaţie și îmbutelierea apelor minerale – au rămas şi se pare că vor rămâne sub controlul capitalului...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 31 mai 2017




Retail

Retailul european staționează, cel românesc încinge motoarele

În primul trimestru al anului 2017, comerțul modern din România a atins o cotă de piață de 62%, câștigând aproximativ 2 puncte procentuale în detrimentul comerțului tradițional, arată datele GfK Consumer Panel. Discounterii, supermarketurile și magazinele moderne de proximitate au cea mai...

Farmec apasă pedala de accelerație a deschiderilor de magazine proprii

Ținta este un număr de 50 de magazine care să acopere toate zonele țării   Într-un interviu acordat revistei Piața, Mircea Turdean, directorul general al companiei Farmec, a vorbit despre strategia de extindere a rețelelor de magazine proprii Farmec și Gerovital, despre ce încasări au acestea...

arhiva sectiunii