Ecomarketing sau taxpackaging? Ce alegi?

Miercuri, 10 Mai 2017, ora 15:39 | Vizualizari: 140
de Carol Popa

Ideea promovării unor ambalaje ecofriendly pen­tru diferite produse din industria bunurilor de larg consum nu este nouă. A fost promovată prin diverse campanii CSR de companii multinaţionale, cu scopul de a promova protecţia mediului prin puterea exemplului. O retrospectivă a acestor campanii arată însă că de fiecare dată campaniile în cauză au fost legate de produse lansate în serie scurtă sau, şi mai concludent, pentru SKU-urile cu cele mai slabe vânzări, asociind produsul cu un factor emoţional ce poate genera impuls de cumpărare. 

 

În fascinanta economie românească,  un astfel de fenomen se traduce cu totul altfel. În absenţa unor soluţii viabile prin care să rezolve problemele colectării selective şi reciclării deşeurilor din ambalaje, comitete şi comisii, dar şi coaliţii pentru o economie circulară promovează direct sau prin interpuşi un soi de sistem de taxare a ambalajelor după gradul şi uşurinţa reciclării acestora. Dacă în urmă cu câteva luni, ideea unor modificări legislative care să vizeze industria de packaging era fluturată de unu sau doi interlocutori pe la câte o conferinţă obscură, în ultima lună semnalele de acest gen se înteţesc, semn că în malaxorul economiei circulare marketingul şi identitatea brandului susţinută prin ambalaj este doar o formă fără conţinut.

 

Concret, la ultimele dezbateri privind colectarea selectivă, dezbateri ce au avut loc la Comisia de Mediu din Senat la începutul lunii mai, trei din cele 28 de persoane prezente în sală au pomenit, punctual sau trecător, de necesitatea restricţionării libertăţilor de exprimare prin designul de ambalaj! Ţintă directă – industria de ambalaje, victime colaterale – producătorii din industria FMCG, cei care au nevoie ca de aer de diferenţierea oferită de ambalaj în marea concurenţă de la raft.

 

Propunerile privind limitarea libertăţilor în designul de ambalaje nu sunt încă suficient cristalizate, dar pornesc de la ideea de taxare suplimentară pentru fiecare kilogram de ambalaj ce nu poate fi sortat în scopul reciclării. Adică fiecare PET poate fi sortat prin separarea capacului de butelie, dar dacă pe respectivul PET eticheta nu este realizată din acelaşi material cu PET-ul sau din hîrtie ce poate fi îndepartată cu jet de apă rece, atunci ambalajul ar putea fi taxat ca poluator în egală măsură, dar păstrând proporţiile cu industria petrolieră.

 

Scopul unor astfel de iniţiative pare să fie, declarativ, protecţia mediului. În subsidiar, colectarea de noi taxe, fără a fi utilizate în mod eficient pentru îndepărtarea efectelor care le-au generat, poate conduce cu gândul către o nouă coaliţie care trebuie să cheltuie nişte bani, iar acum creează cadrul pentru colectarea lor.

 

 

 

Adauga un comentariu



Special

Cooperativizare. De data asta, e de bine

Marii retaileri își organizează propriile lanțuri scurte agro-alimentare   Drumul producției locale din mediul rural către rafturile marilor retaileri continuă să fie o provocare. Autoritățile, care au preferat să promoveze o lege – Legea 150/iulie 2016 – ce se dovedește a fi pe cât...

Capcanele creşterii

Inflaţia, scumpirea materiilor prime, reducerea investiţiilor guvernamentale şi riscul de recesiune sunt pericole ce pot induce o schimbare de trend în FMCG, după ce 2017 a început neobişnuit de bine pentru furnizori şi retaileri ca urmare a creşterii salariilor, a pensiilor şi a altor venituri bugetare. ...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 30 aprilie 2017


Retail

Comerţul modern şi-a adjudecat, în februarie, 14 noi unităţi

Profi a deschis 12 magazine, iar Lidl şi Kaufland, câte unul.   Reţeaua Profi deţine în prezent 523 de magazine, acoperind 272 de localităţi.   Cele mai recente magazine Profi au fost deschise în ultima zi a lunii, la Halchiu şi Brusturi. Nouă dintre noile magazine din a doua lună...

Ianuarie a bifat 16 noi deschideri în comerțul modern

Cele mai multe inaugurări aparțin retailerului Profi Rom Food. Profi încheie luna ianuarie cu un nou record, inaugurând zece magazine . Trei dintre acestea sunt în format City și au fost deschise la Bacău, Cluj Napoca și Giroc (Timiș). În format Loco s-au deschis patru unități, după cum...

arhiva sectiunii