Ecomarketing sau taxpackaging? Ce alegi?

Miercuri, 10 Mai 2017, ora 15:39 | Vizualizari: 490
de Carol Popa

Ideea promovării unor ambalaje ecofriendly pen­tru diferite produse din industria bunurilor de larg consum nu este nouă. A fost promovată prin diverse campanii CSR de companii multinaţionale, cu scopul de a promova protecţia mediului prin puterea exemplului. O retrospectivă a acestor campanii arată însă că de fiecare dată campaniile în cauză au fost legate de produse lansate în serie scurtă sau, şi mai concludent, pentru SKU-urile cu cele mai slabe vânzări, asociind produsul cu un factor emoţional ce poate genera impuls de cumpărare. 

 

În fascinanta economie românească,  un astfel de fenomen se traduce cu totul altfel. În absenţa unor soluţii viabile prin care să rezolve problemele colectării selective şi reciclării deşeurilor din ambalaje, comitete şi comisii, dar şi coaliţii pentru o economie circulară promovează direct sau prin interpuşi un soi de sistem de taxare a ambalajelor după gradul şi uşurinţa reciclării acestora. Dacă în urmă cu câteva luni, ideea unor modificări legislative care să vizeze industria de packaging era fluturată de unu sau doi interlocutori pe la câte o conferinţă obscură, în ultima lună semnalele de acest gen se înteţesc, semn că în malaxorul economiei circulare marketingul şi identitatea brandului susţinută prin ambalaj este doar o formă fără conţinut.

 

Concret, la ultimele dezbateri privind colectarea selectivă, dezbateri ce au avut loc la Comisia de Mediu din Senat la începutul lunii mai, trei din cele 28 de persoane prezente în sală au pomenit, punctual sau trecător, de necesitatea restricţionării libertăţilor de exprimare prin designul de ambalaj! Ţintă directă – industria de ambalaje, victime colaterale – producătorii din industria FMCG, cei care au nevoie ca de aer de diferenţierea oferită de ambalaj în marea concurenţă de la raft.

 

Propunerile privind limitarea libertăţilor în designul de ambalaje nu sunt încă suficient cristalizate, dar pornesc de la ideea de taxare suplimentară pentru fiecare kilogram de ambalaj ce nu poate fi sortat în scopul reciclării. Adică fiecare PET poate fi sortat prin separarea capacului de butelie, dar dacă pe respectivul PET eticheta nu este realizată din acelaşi material cu PET-ul sau din hîrtie ce poate fi îndepartată cu jet de apă rece, atunci ambalajul ar putea fi taxat ca poluator în egală măsură, dar păstrând proporţiile cu industria petrolieră.

 

Scopul unor astfel de iniţiative pare să fie, declarativ, protecţia mediului. În subsidiar, colectarea de noi taxe, fără a fi utilizate în mod eficient pentru îndepărtarea efectelor care le-au generat, poate conduce cu gândul către o nouă coaliţie care trebuie să cheltuie nişte bani, iar acum creează cadrul pentru colectarea lor.

 

 

 

Adauga un comentariu

Special

Paradoxul BIO

Sunt aproape 15.000 de producători români certificați plus încă 2.000 în curs de certificare, dar la raft avem foarte puţine produse românești BIO. Atât consumatorii, cât şi retailerii, așteaptă o creştere a ofertei de produse locale ecologice.   Piaţa produselor ecologice...

6 tipsuri pentru abordarea modernă a relației comerciale furnizori-retaileri

Ce trebuie să facă un furnizor înainte de a porni la negocierea cu buyerii unui mare lanţ de retail? Ce trebuie să ştie despre cel cu care negociază? Ce informaţii trebuie să prezinte despre produsul lui? Ce atitudine are față de cel cu care negociază? Cum se îmbracă la negociere? Ce...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 31 octombrie 2017


Retail

Luna octombrie a bifat 26 de deschideri în retailul modern

Profi a inaugurat în octombrie 19 magazine, dintre care cinci în format Standard, şapte în format City şi alte şapte în format Loco. Cele mai recente s-au deschis la Baia de Arieş, Bălteşti (Prahova), Braşov, Bucureşti şi Timişoara. Prezentă în 353 de localități, Profi este rețeaua...

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

arhiva sectiunii