Bataia pestelui: care dintre marii retaileri au atras mai multi consumatori in ajunul Duminicii Floriilor

Luni, 10 Aprilie 2017, ora 16:56 | Vizualizari: 968
de Carol Popa

Sâmbătă dimineaţa, în ajunul Floriilor, am pornit prin magazinele marilor reţele de retail să vedem ce ofertă de peşte au pentru sărbătoarea ce marchează intrarea lui Isus în Ierusalim. Cu o zi înainte, vineri, am făcut același lucru, în ideea de a compara prețurile și ofertele speciale lansate cu această ocazie. Nu a fost cazul, pentru că nici prețurile, nici ofertele speciale nu s-au schimbat de la o zi la alta, cel puțin nu pentru categoriile de pește proaspăt pe care le-am monitorizat. Ideea de a verifica această ofertă a venit ca urmare a unor observaţii primite de la consumatori, referitoare la oferta foarte slabă de la precedenta dezlegare la peşte, în urmă cu 2 săptămâni. În Duminica Floriilor se consumă preferabil peşte proaspăt, dar cei cu gusturi mai sofisticate aleg şi produse  sau preparate din peşte ce sunt oferite spre comercializare pe tot parcursul anului.

 

De când am pornit la drum, pe casa scării se simţea miros de peşte prăjit, semn că o parte dintre consumatori, mai precauţi, s-au aprovizionat cu peşte proaspăt cu o zi înainte, ca să evite aglomeraţia din weekend. Au facut probabil ceea ce am facut şi noi, cei din echipa Piaţa, am verificat şi oferta de vineri, şi cea de sâmbătă, ca să vedem dacă apar modificări esenţiale la sortimentaţie sau oferte speciale de preţ. Dacă în ceea ce priveşte sortimentaţia au fost câteva schimbări inedite, mai mult pentru imagine decât pentru realizarea unor volume de vânzări, în ceea ce priveşte preţurile, ofertele speciale afişate vineri  erau valabile pentru tot weekendul care a trecut. Cu o menţiune specială: pentru majoritatea produselor şi preparatelor din peşte existau afişate oferte speciale de preţ, cuprinse între 10% şi 20%, probabil pentru a îndemna consumatorii să cumpere şi astfel de produse, pe lângă peştele proaspăt pentru care au venit.

 

Cererea de peşte proaspăt în ajunul Floriilor  este de aproximativ 1.100 de tone doar în capitală, iar anul acesta, ca urmare a temperaturilor scăzute comparativ cu anii anteriori, cantitatea de peşte livrată de la fermele piscicole din judeţe apropiate capitalei a fost de 470 de tone, comparativ cu 520 de tone cât au livrat în 2016.  Vezi mai multe detalii AICI.

 

Echipa Piaţa a studiat oferta de peşte în 17 de magazine, dintre care 14 magazine oferă la vânzare şi peşte proaspăt şi aparţin reţelelor Selgros, Carrefour, Kaufland, Cora şi Auchan. Sortimentaţia, dar şi cantităţile de peşte puse în vânzare, au diferit mult de la un magazin la altul. În anumite cazuri, aceste diferenţe au fost observate chiar între magazine aparţinând aceleiaşi reţele.

 

 

 

Dar iată câteva observaţii culese din acest itinerariu realizat pe 9 aprilie:

 

ora 9.30, la Carrefour MegaMall este afişată o sortimentaţie bogată de peşte proaspăt. Câţiva clienţi aleg peşte, alţii stau şi privesc. O ofertă specială la medalioane de somon este afişată pentru tot acest weekend. Au scrumbie mare proaspătă, aveam să constat că doar în două rețele exista o astfel de ofertă. Scrumbia este peşte de sezon, până la toamnă nu mai apare în galantare decât din import. În timp ce studiez oferta, alţi cumpărători mi se alătură şi apoi se aşează la rând, în timp ce mă îndepărtez de raion. Era dimineaţă şi grosul clienţilor urma să apară;

 

ora 10.30, la Kaufland Pantelimon, un cumpărător pleacă cu câteva bucăţi de peşte în coş, un altul priveşte atent oferta şi nu se poate decide. Oferta de peşte proaspăt este similară cu cea din fiecare weekend, la care se adaugă maxim 5- 6 sortimente noi. Preţurile se încadrează în media celor culese ieri din diverse alte reţele. La un alt Kaufland, cel din strada Valea Oltului, la precedenta dezlegare la pește a fost « omor », galantarele au fost golite cu o zi înainte, deşi s-a dublat şi oferta, şi suprafaţa de vânzare (în loc de 2 mese, au fost 4). Coadă pe mai multe rânduri, care a depăşit de 3 ori zona de vânzare. 

 

ora 11.45, la Selgros Pantelimon, un grup de oameni aşezat lângă raionul de peşte îmi creează iluzia că oferta este una de excepţie. Când mă apropii, aveam să aflu că oamenii aşteptau căruciorul cu mici de Selgros la raionul alăturat de preparate din carne, produs ce şi-a câştigat o bună reputaţie în rândul consumatorilor. În raionul de peşte oferta este minimală, mi se spune că am ajuns prea târziu. Mă uit din nou la ceas şi era 11.55, încă nu era jumătatea zilei. Într- un acvariu înoată doi nisetri de aproximativ 3-4 kg, import Bulgaria, încercând să atragă consumatorii spre categoria premium de peşte proaspăt;

 

ora 12.30, la Cora Pantelimon, coadă la raionul de peşte. Am trecut pe acolo şi ieri, cam la aceeaşi oră. Acum personalul de servire la vitrină este dublat, iar vitrinele sunt pline ochi de peşte. Nu mai multe sortimente decât ieri, dar vizibil mai multă cantitate afişată. Cumpărătorii se decid greu. La cântar, un vânzător cântăreşte mai mulţi crapi pentru a se încadra într-o cantitate maximă solicitată de un client cu măsură la pungă. Clientul nu cedează sugestiilor vânzătorului şi nu vrea să cumpere crap de acvacultură. O persoană verifică permanent să nu se golească prea mult vreun raft si aduce alte lăzi cu peşte pentru a sugera abundenţa.

 

ora 13.45, la Auchan Theodor Pallady, o coadă similară cu cea din Cora în jurul vitrinelor cu peşte proaspăt. Dovadă că ziua de cumpărat peşte încă nu s-a încheiat. Mult peşte afişat, clienţii se uită spre câteva sortimente tradiţionale: crap, caras, novac, păstrăv. Unii peşti sunt încă vii, mişcă din coadă în galantar, semn că marfa este foarte proaspătă.

   La un alt Auchan, în AFI Palace Cotroceni, colegii au vazut o semnalizare atât la raionul de peşte proaspăt cât şi la lăzile frigorifice cu peşte congelat, cu titlulatura „Calendarul dezlegărilor la peşte în luna aprilie”. Aici, în Theodor Pallady, nu am văzut semnalizarea, poate mi-a scăpat.

 

 

 

 

Voi opri aici prezentarea ofertelor, deoarece în multe cazuri acestea se repetă. La fel cum se repetă şi unele nereguli. În mai multe hipermarketuri prin care am trecut vineri şi sâmbătă, peştele tranşat, fie medalioane fie file, este comercializat amestecat, pește de acvacultură și pește pescuit. Deşi poate fi uşor de deosebit după textură şi coloristică, în mai multe raioane de peşte fileul şi medalioane din  peşte de acvacultură erau amestecate cu cele ale peştilor capturați sau pescuiți şi vândute la preţul cel mai mare. Ar mai fi important de spus că în rândul consumatorilor  au fost şi persoane care şi- au manifestat nemulţumiri faţă de calitatea serviciilor oferite de retaileri. Iată câteva dintre ele:

 

Consumator 1 : „Doar în două magazine se vând căpăţâni de crap pentru borş de peşte. Păi ce Florii sunt alea fără borş? Doar peşte prăjit sau cine ştie ce oferte au ei mai simandicoase? De aceea prefer să vin aici să cumpăr că găsesc tot ce am nevoie pentru prânzul de mâine.”

 

Consumator 2 : „Magazinele astea mari sunt bune că poţi avea încredere că produsele sunt proaspete. Dar au o meteahnă. Străinii ăştia nu ştiu obiceiurile noastre, acum primăvara se mănâncă scrumbie la grătar, că e uşoară, primăvăratică, sau biban de apă dulce, că e prădător fără grăsime după perioada iernii. Ei vin cu ofertă de biban de mare (n.r. - biban de apă sărată) sau cu somon şi cu peşte îngrăşat în bazine piscicole?” N.r. – i- am spus  acestui consumator unde am vazut scrumbie de mare şi a plecat vesel într-acolo!

 

Consumator 3 : „ E al treilea magazin în care intru azi şi toţi îmi vând medalioane de peşte cu tot cu solzi! Uitaţi-vă în vitrină, doar peştii cu solzi mari, crapul de Dunăre şi Crapul Românesc sunt curăţaţi de solzi. Restul, fitofagul, somonul, l-au tranşat aşa!  Eu lucrez într-o fermă de păsări şi mă întreb dacă ei ar fi mulţumiţi să le vând pulpe de pui cu tot cu pene!”

 

Consumator 4 : „La pescăriile vechi, din pieţe, curăţau peştii la cerere. Era în preţ, nu plăteam nimic. Acum nici dacă vreau să le dau bani nu-l curăţă, iar eu nu pot să-l mai curăţ, că nu mai am forţă în mâini. I-am spus persoanei că două din cele cinci reţele de retail monitorizate de noi aveau afişe prin care anunţă că peştele este curăţat gratuit, şa cerere. Dar el nu se afla în una dintre cele două reţele  ”

 

Oferta de pește la Carrefour MegaMall,  Carrefour Orhideea și Carrefour Militari

 

Oferta de pește la Kaufland Pantelimon și Kaufland Gara Basarab

 

 

Oferta de pește la Cora Pantelimon și Cora Lujerului

 

 

Oferta de pește la Selgros Pantelimon

 

 

Oferta de pește la Auchan Titan, Auchan Theodor Pallady, Auchan Crângași, Auchan AFI Cotroceni și Auchan Militari

 

 

 

 

 

Cuvinte cheie: , , ,
Adauga un comentariu



Special

Topurile rentabilității în FMCG

Companiile de producție sunt vedetele clasamentelor privind rentabilitatea obținută în afacerile derulate în 2016.   Producătorii de bunuri de larg consum domină topurile de rentabilitate realizate de revista Piaţa pe baza datelor financiare publicate pentru anul 2016. Dacă în ceea ce...

Topurile industriei FMCG

Industria FMCG a trecut pragul de 100 de miliarde de lei, afaceri realizate în 2016 de principalele 100 de companii Cele mai importante 100 de companii din industria bunurilor de larg consum au realizat în anul fiscal 2016, cumulat, afaceri totale în valoare de  100,74 miliarde lei (22 miliarde...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 31 iulie 2017




Retail

Retailul european staționează, cel românesc încinge motoarele

În primul trimestru al anului 2017, comerțul modern din România a atins o cotă de piață de 62%, câștigând aproximativ 2 puncte procentuale în detrimentul comerțului tradițional, arată datele GfK Consumer Panel. Discounterii, supermarketurile și magazinele moderne de proximitate au cea mai...

Farmec apasă pedala de accelerație a deschiderilor de magazine proprii

Ținta este un număr de 50 de magazine care să acopere toate zonele țării   Într-un interviu acordat revistei Piața, Mircea Turdean, directorul general al companiei Farmec, a vorbit despre strategia de extindere a rețelelor de magazine proprii Farmec și Gerovital, despre ce încasări au acestea...

arhiva sectiunii