Conserve de fructe: cresc vânzările pe segmentul 100% fruct, fără zahăr adăugat

Vineri, 07 Aprilie 2017, ora 15:11 | Vizualizari: 385

Odată cu schimbarea generațiilor, consumul este din ce în ce mai mult orientat către un stil de viață sănătos.

 

În urmă cu 10 ani, producția locală de conserve din fructe era de aproape 13.000 de tone; la nivelul anului 2016, datele Institutului Național de Statistică – este adevărat, provizorii - arată o producție de numai 6.717 tone (fără compoturi), cea mai mare parte (52%) fiind reprezentată de gemuri (exclusiv din citrice). Dulcețurile dețin 12% din totalul producției locale, marme­ladele 13%, magiunul 5%, restul (18%) fiind fructe și nuci preparate cu aburi sau fierte în apă.

 

Problemele stringente ale producătorilor țin de costurile mari ale materiilor prime – fructe, zahăr, ambalaje, de concurența importurilor, de autoconsum. În plus, multe unități s-au decapitalizat, ceea ce a dus la dispariția unui număr important de procesatori. 

 

 

Aceleași date provizorii ale Institutului Național de Statistică indică o cantitate aproximativ egală de gemuri și dulcețuri importate: 6.100 de tone. De altfel, o vizită la raioanele de profil din hipermarketuri relevă o ofertă bogată și sofisticată ce vine atât din partea producătorilor autohtoni, cât și a importatorilor. Regăsim la raft nume extrem de cunoscute, cum ar fi Magiunul de prune Topoloveni sau Dulceața Topoloveana (produse de Sonimpex), Râureni (Fabrica de conserve Râureni), Olympia (Contec), Arovit (MIB Prodcom), Bunătăți de Topolo­veni (MGC Topoloveni) etc. sau branduri mai noi listate în marile lanțuri internaționale de comerț, aparținând ­micilor întreprinzători, gen Dulceața lu' Răzvan. Produsele provenite din UE sunt și ele reprezentative, dar la fel de vizibile sunt și cele venite din Republica Moldova, în special sub brandul Angelis. 

 

 

Oferta de mărci proprii ale retailerilor este destul de generoasă în această categorie: 38% pe segmentul gemurilor și dulcețurilor, respectiv 40% pe cel al compoturilor, ca volum al vânzărilor, potrivit RetailZoom. 

 

Conform aceleiași surse, vânzările de gemuri și dulcețuri a crescut în perioada martie 2016 – februarie 2017 cu 7,1% în valoare și cu 5% în volum, față de martie 2015 – februarie 2016. Compoturile au înregistrat o și mai bună dinamică: 10,9% în valoare, 7,1% în volum. 

 

 

 

„Piața locală a conservelor de fructe este greu de estimat. Nu se cunoaște, de exemplu, valoarea importurilor de conserve de fructe exotice – gen compot de ananas etc. Importurile pe segmentul mărci proprii au și ele un rol important, fiind volume greu se estimat, dar care influențează semnificativ dimensiunea reală a pieței din România”, afirmă Adrian Marinoiu, Marketing Manager, Râureni, care adaugă că „principala problemă a pieței de profil este asigurarea materiei prime, atât ca volum necesar cât și ca preț”.

 

 

Referindu-se la mărimea și dinamica pieței de gemuri, dulcețuri și compoturi, Bibiana Stanciulov, Director General, Sonimpex, a făcut următoarele aprecieri: „Pentru a ne raporta la «piața locală», eu aș încerca să o definesc ca fiind, strict, pentru produsele care conțin cel puțin 51% ingrediente românești, procesate într-o fabrică din România. Deoarece nu se dorește dezvoltarea producției românești, cred că nu se poate discuta încă despre o evoluție. Demagogie a fost mereu referitor la susținerea producătorilor români. Aștept cu stoicism fapte care să ne ajute, o legislație foarte aspră pentru ceea ce încalcă, sub orice formă calitatea.”

 

Produsele Sonimpex sunt 100% naturale. Compania a debutat cu Magiun de prune Topoloveni, aliment funcțional cu o rețetă recunoscută din anul 1914. 

 

„Am reușit să demonstrăm autenticitatea, unicitatea și tradiționalitatea și am obținut prima certificare a UE cu Indicație Geografică Protejată, certificare pe care am deținut-o timp de 5 ani - 2011/ 2016 - singuri, în România. Am dezvoltat categoria magiunuri cu cele din mere, do­vleac și struguri, în ultimii trei ani. Ma­giunul din prune a obținut 2 Steluțe din aur Michelin - din maximum 3 - la Institutul Internațional de Gust și Calitate de la Bruxelles, Certificate HALAL, KOSHER , Cod Operator NATO. Deoarece ne-am făcut un scop din respectarea consumatorului român, am inventat, cu Brevet de Invenție, Dulceața Topoloveana, fără zahăr adăugat, 100% naturală, dulceață premiată cu medalii de argint și bronz la Monde Selection, la Bruxelles. Toate alimentele noastre funcționale, Topoloveni și Topoloveana au obținut onoranta calitate de Furnizor al Casei Regale a României”, relatează directorul general al Sonimpex.

 

 

Pentru ca produsele din portofoliul companiei să fie mai bine identificate și să nu fie confundate cu cele ale MGC Topoloveni (”Bunătăți de Topoloveni”), Sonimpex a deschis două magazine în București, precum și un ma­gazin online. 

 

Se poate vorbi de inovații în această categorie? „Categoric da!”, este de părere Adrian Marinoiu. „Tendințele în consum se schimbă și trebuie să aduci produse noi în piață - cu conținut scăzut de zahăr, produse care au substi­tuit total zahărul, produse de origine bio, variante gourmet etc. Vine din spate o nouă generație de consumatori, generație care este învățată să consume rațional”.

 

Râureni își adaptează permanent portofoliul de produse și acoperă aproape toată gama de conserve de fructe. Ca noutăți, a extins recent gama Dieta – care are 100% fruct, iar în loc de zahăr conține inulină (extract de cicoare cu indice glicemic scăzut) – cu două noi sortimente. Totodată, compania a lansat recent două noi game de dulcețuri 100% fruct. Între 10% și 12% din ce se produce în fabrica de la Râureni merge la export, în special în Italia, Spania și Anglia.

 

 

 

Adauga un comentariu



Special

Ceva nu se leagă

  După zece ani de investiții masive în FMCG, capitalul străin domină majoritatea categoriilor din acest sector. Trei segmente foarte competitive – procesarea cărnii, produse de panificaţie și îmbutelierea apelor minerale – au rămas şi se pare că vor rămâne sub controlul capitalului...

Cooperativizare. De data asta, e de bine

Marii retaileri își organizează propriile lanțuri scurte agro-alimentare   Drumul producției locale din mediul rural către rafturile marilor retaileri continuă să fie o provocare. Autoritățile, care au preferat să promoveze o lege – Legea 150/iulie 2016 – ce se dovedește a fi pe cât...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 31 mai 2017


Retail

Retailul european staționează, cel românesc încinge motoarele

În primul trimestru al anului 2017, comerțul modern din România a atins o cotă de piață de 62%, câștigând aproximativ 2 puncte procentuale în detrimentul comerțului tradițional, arată datele GfK Consumer Panel. Discounterii, supermarketurile și magazinele moderne de proximitate au cea mai...

Farmec apasă pedala de accelerație a deschiderilor de magazine proprii

Ținta este un număr de 50 de magazine care să acopere toate zonele țării   Într-un interviu acordat revistei Piața, Mircea Turdean, directorul general al companiei Farmec, a vorbit despre strategia de extindere a rețelelor de magazine proprii Farmec și Gerovital, despre ce încasări au acestea...

arhiva sectiunii