Ceaiuri: Infuziile din plante aromate și fructe se vând cel mai bine în retailul modern

Vineri, 07 Aprilie 2017, ora 14:49 | Vizualizari: 670
de Maria Vaschi

Ceaiul verde - cea mai consumată băutură din lume, alături de apă - este mai puțin popular în România.

 

Luând în considerare obiceiurile de consum ale românilor, piața ceaiurilor poate fi analizată din prisma mai multor segmentări, cum ar fi: ceaiul din planta de ceai (Camelia Sinensis), care poate fi alb, verde, negru sau oolong (wulong); ceaiuri tradiționale, care de fapt sunt infuzii din alte plante decât cea de ceai, infuzii din fructe, mixuri. Facem precizarea că ne referim la ceaiul „cald”, fabricat din materii prime diferite, fără a face referiri la varianta instant a acestuia (pe bază de granule) sau la cel rece (ice-tea). 

 

Piața mai poate fi segmentată și în următoarele categorii: ceaiuri medicinale, ceaiuri herbal (adică ceaiuri simple sau combinate din plante aromate), ceaiuri funcţionale (ceaiuri special create pentru persoanele din mediul urban, afectate de civilizaţia modernă în sens negativ - stres, alimentaţie incorectă şi haotică, sedentarism - care îşi doresc remedii naturale pentru reglarea unor disfuncţii uşoare, dar pentru care nu s-ar adresa neapărat medicului), ceaiuri aromatizate (infuzii pe bază de plante şi fructe), ceai verde, ceai negru aromatizat. Cel mai dinamic segment este cel de ceaiuri herbal, având cel mai mare consum. 

 

O altă segmentare ia în calcul formatul în care se comercializează ceaiul: la plic, vrac (vărsat) și capsule. 

 

În 2016, piața ceaiului a crescut cu 4% atât în valoare, cât și în volum, față de 2015, potrivit datelor Nielsen*). Creșterea a fost resimțită mai puternic în comerțul tradițional: cu 12% în valoare și cu 13% în volum. Cu toate acestea, formatele moderne continuă să dețină ponderea ca importanță a vânzărilor categoriei (51% în valoare, respectiv 57% în volum). 

 

 

După tip, ceaiurile funcționale, care au indicații speciale, au performat relativ bine (+3% ca valoare, +3% ca volum), în timp ce produsele din planta de ceai au avut o dinamică a vânzărilor negativă (-3% în valoare, -3% în volum). 

 

Ceaiurile capsule, care dețin cea mai mică pondere în piață (0,2% ca volum), au avut cea mai însemnată creștere în perioada analizată (+48% în volum). 

 

*) Conform datelor de Retail Audit Nielsen pentru Total România, categoria Ceai, din perioada Feb. 2015 – Ian. 2017 (Copyright © 2017, The Nielsen Company). 

 

Dezvoltarea categoriei este puternic vizibilă în magazine 

 

La capitolul obiceiuri de consum, tradiția ceaiului și preferințele pentru băuturile pe bază de ceai negru sau verde îl diferențiază pe consumatorul european de cel din România. Acesta din urmă preferă infuziile pe bază de fructe și ierburi. În ultima perioadă se observă totuși o creștere a consumului de ceai negru și verde, cu conținut bogat de antioxidanți, creștere susținută de orientarea către un stil de viață sănătos.

 

Piața este foarte segmentată, cu mulţi jucători, atât locali cât şi internaţionali, care oferă o varietate mare de sortimente. În retailul modern, oferta de produse autohtone este aproximativ egală cu cea din import. 

 

„Prin produsele noastre adresăm toate segmentele, având în portofoliu atât ceai negru, cât şi ceai verde şi infuzii de fructe şi plante”, relatează Monica Frumosu, Customer Marketing Manager, Unilever South Central Europe. „Consumatorii din România apreciază în mod special ceaiurile cu fructe, incluzând aici atât cele aromatizate, cât şi infuziile de fructe, cum ar fi  variantele Lipton Forest Fruit, Lipton Temptation Red sau Lipton Enchating Berries, dar observăm şi o creştere a interesului faţă de ceaiul verde, cum este pentru Lipton Springy Mint sau Lipton Mandarin Orange. Din portofoliul Lipton fac parte şi ceaiuri cu rol funcţional, care adresează nevoi anume ale organismului uman, cum ar fi Lipton Quiet Night sau Lipton Smooth Digestion. Fiind un produs premium, ne adresăm consumatorilor cu venituri peste medie, care apreciază mix-ul  dintre funcţionalitatea ceaiului şi o aromă intensă. La nivel de canal, produsele noastre se vând preponderent în supermarketuri şi hipermarketuri.”

 

 

De mai bine de 8 decenii, Fares păstrează tradiția preparării ceaiurilor din plante. Compania are o cotă de piaţă în anul 2016 (intervalul dec. 15/ian. 2016 – oct./nov. 2016) de 23%** în volum (Kg) în piaţă de retail din România, având un portofoliu de produse care acoperă segmentele de ceaiuri medicinale, ceaiuri herbal, funcţionale, de fructe, ceaiuri verzi. Produsele Fares sunt prezente în majoritatea reţelelor moderne de comerţ, dar şi în magazinele tradiţionale, naturiste sau lanţuri de farmacii.

 

**) Informaţii bazate pe date de Retail Index ale Nielsen pentru categoria personalizată de Ceai (produse ambalate (în plicuri individuale sau în pungi) formate din plante ce necesită preparare prin adăugare de apă), raportate pentru piaţa de retail din România, intervalul dec. 15/ian. 2016 – oct./nov. 2016, excluzând vânzările directe din Cash&Carry. Copyright © 2017, The Nielsen Company.

 

„Fares este un brand românesc cunoscut şi iubit pe piaţa ceaiului,  iar în 2016, pe baza unui studiu de specialitate realizat în luna august, am urcat 20 de poziții în Top 100 branduri românești, fiind singura companie de ceaiuri și suplimente alimentare care face parte din acest clasament”, evidențiază Ema Dobre, Digital Communication Manager, Fares Orăștie. 

 

 

Piaţa ceaiului este foarte dinamică, jucătorii încercând să ofere consumatorilor români produse inovative în ceea ce priveşte gustul. Spre exemplu, combinaţii ine­dite de fructe: muşeţel cu trandafir sau brad cu lime (sortimente pe care Fares se pregăteşte să le lanseze), dar şi combinaţii de plante medicinale cu rol terapeutic pentru afecţiunile moderne. 

 

 

Inovaţia se regăseşte în acest segment şi în privinţa ambalajului, al diferitelor forme ale pliculeţului. Aici se încadrează şi piramidele, foarte apreciate de consumatori tocmai datorită formei inovatoare pe care o aduc în categorie; datorită acestui format, ceaiul se infuzează mai repede şi aroma se simte mult mai pregnant.

 

Consumul se dublează odată cu începerea sezonului rece

 

„Sezonalitatea este foarte importantă pentru piaţa ceaiului cald, consumul dublându-se odată cu începerea sezonului rece (toamna)”, constată Ema Dobre.

 

Referindu-se la același aspect, Monica Frumosu face următorul comentariu: „În sezonul rece, consumul de ceai creşte şi din perspectiva mentalităţii noastre de consumatori –  bem ceai atunci când afară este mai frig şi încercăm să ne protejăm organismul de o răceală consumând mai multe lichide calde, în special ceai. În sezonul cald, oamenii tind să consume mai mult ceai verde sau de fructe – acestea fiind foarte plăcute la gust chiar dacă sunt consumate şi reci.”

 

 

În fiecare sezon, pentru stimularea consumului, producătorii dezvoltă campanii customizate în retail, cu degustări de produse, premii atractive, promoții de preț. Comunicarea către consumatorul final se face atât in-store, cât și online, iar brandurile beneficiază de o comunitate puternică și atractivă în social media.

 

 

 

Adauga un comentariu

Special

Personal data - punct. Și de la capăt

GDPR: Marketing în alertă!     General Data Protection Regulation transformă datele personale ale consumatorilor, din peștișorul de aur al departamentelor de marketing, în castane fierbinți. Companiile trebuie să reconstruiască din temelii bazele de date și să ceară...

Paradoxul BIO

Sunt aproape 15.000 de producători români certificați plus încă 2.000 în curs de certificare, dar la raft avem foarte puţine produse românești BIO. Atât consumatorii, cât şi retailerii, așteaptă o creştere a ofertei de produse locale ecologice.   Piaţa produselor ecologice...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 30 noiembrie 2017


Retail

Luna octombrie a bifat 26 de deschideri în retailul modern

Profi a inaugurat în octombrie 19 magazine, dintre care cinci în format Standard, şapte în format City şi alte şapte în format Loco. Cele mai recente s-au deschis la Baia de Arieş, Bălteşti (Prahova), Braşov, Bucureşti şi Timişoara. Prezentă în 353 de localități, Profi este rețeaua...

Principalele etape ale procesului de remodelare a magazinelor BILLA

În 22 decembrie 2015, Carrefour anunța semnarea unui acord de achiziție a societății Billa România, cu Grupul Rewe. Într-o a doua etapă, pe 29 iunie 2016, Consiliului Concurenței abrobă achiziţia celor 86 de magazine Billa. Datorită acestei achiziții, Carrefour devenea primul operator de...

arhiva sectiunii