România a devenit lider regional european la uşurinţa cu care companiile plătesc taxele

Joi, 09 Februarie 2017, ora 12:31 | Vizualizari: 452

Pozitionarea Romaniei intre tarile cu o rata totala de impozitare sub media europeana face improbablila o potentiala relaxare fiscala in urmatorii ani


de Carol Popa

Modificările operate în Codul Fiscal în ultimii doi ani au adus România în postura de lider regional între ţările membre ale Uniunii Europene în privinţa uşurinţei cu care companiile plătesc taxele şi impozitele. România a urcat 5 poziţii până pe locul 50 în clasamentul global PwC Paying Taxes 2017, care măsoară uşurinţa plăţii taxelor şi impozitelor pentru o companie tipică în 190 de economii din întreaga lume.  

 

„Se observă că multe dintre statele din Europa Centrală şi de Est au făcut progrese în ultimul an în ceea ce priveşte uşurarea plăţii taxelor. Astfel, Cehia a făcut un salt de pe locul 122 până pe poziţia 53 în clasament, Polonia a urcat de pe locul 58 pe poziţia 47, Slovacia a urcat de pe locul 73 pe 56, Ungaria a urcat de pe locul 95 pe 77, iar Bulgaria de pe 88 pe 83. Acest lucru subliniază că suntem într-o competiţie regională din ce în ce mai intensă privind uşurarea plăţii taxelor şi a reducerii poverii fiscale, iar România ar trebui să continue şi să intensifice ritmul măsurilor fiscale pozitive luate în ultimii ani pentru a se poziţiona ca o destinaţie mai atractivă pentru investiţii”, consideră Mihaela Mitroi, Liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România

 

Economiile din întreaga lume continuă să facă progrese pentru simplificarea și reducerea obligațiilor fiscale pentru companii, așa cum se menționează în cea mai recentă ediție a raportului Paying Taxes 2017, realizat de Grupului Băncii Mondiale și PwC.

Raportul arată că rata totală de impozitare la nivel global a scăzut cu 0,1 puncte procentuale, până la valoarea de 40,6%; timpul necesar conformării fiscale s-a redus cu 8 ore, însumând 251 de ore; iar numărul plăților a scăzut cu 0,8, ajungând la 25 de plăți.

 

Într-o analiză extinsă derulată în acest an, raportul constată că, pentru unele economii, procesele după depunerea cererilor pentru rambursarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) și impozitului pe profit, ar putea fi printre cele mai dificile și îndelungate cu care companiile trebuie să se confrunte. În unele cazuri, durata proceselor poate crea întârzieri admi­nistrative şi la nivelul fluxului de numerar mai mari de un an.

 

„Până în prezent au existat puține informații referitoare la costul procedurilor post-depunere a declaraţiilor fiscale. Noul index post-depunere a arătat că există variații considerabile la nivel global cu privire la modul în care autoritățile fiscale abordează rambursarea TVA și auditurile privind impozitul pe profit. Sperăm că noile date vor facilita o mai bună înțelegere din partea autorităților guvernamentale a impactului pe care aceste proceduri îl au asupra companiilor și le vor încuraja să reformeze şi consolideze procedurile astfel încât companiile să poată derula activitățile economice mai ușor”, a declarat Augusto Lopez-Claros, Director, Global Indicators Group, Development Economics, 

Banca Mondială

 

Pe de altă parte, Andrew Packman, lider Servicii Transparenţă şi Contribuţii Fiscale în cadrul PwC, a spus că „...suntem conștienți de presiunile asupra guvernelor de a crește încasările bugetare pentru a finanța cheltuielile publice, dar raportul Paying Taxes a arătat că, în multe economii, guvernele și autoritățile fiscale pot ușura povara companiilor de a-şi plăti impozitele prin oferirea posibilității de a solicita o rambursare TVA sau de a apela la un audit fiscal privind impozitul pe profit. Sistemele de impozitare mai eficiente sunt bune pentru companii deoarece, la rândul lor, contribuie la promovarea creșterii economice și a investițiilor”.

 

Pe plan local nu prea mai este loc de reducere a fiscalităţii pentru companii.

 

În ceea ce priveşte rata totală de impozitare, care măsoară ponderea taxelor şi contribuţiilor suportate de către o firmă ca procent din profit, acesta a fost de 38,4% în România în ediţia din acest an a clasamentul PwC Paying Taxes, cu 1,9 % mai mică decât media statelor din Uniunea Europeană (40,3%) şi cea globală (40,6%). 

 

Această poziţionare, precum şi restricţiile privind deficitul bugetar, la care se adaugă potenţiale presiuni din partea SUA în ceea ce priveşte contribuţiile financiare ale statelor membre NATO, arată că este puţin probabilă în următorii ani o altă etapă de relaxare fiscală pentru companiile care activează pe plan local.

 

La indicatorul „timpul necesar conformării cu legislaţia fiscală”, România este printre performerii Europei Centrale şi de Est, cu 161 de ore de muncă pe an, comparativ cu o medie a Uniunii Europene de 164 de ore şi un nivel global de 251 de ore. 

 

În privinţa „numărului de plăţi de impozite şi taxe”, o companie de talie medie din România trebuie să efectueze 14 plăţi de taxe anual, faţă de o medie globală de 25,6 de plăţi şi una a Uniunii Europene de doar 11,8 plăţi anual. 

 

„Chiar dacă România a făcut progrese importante în ultimii ani la acest indicator, întrucât a fost recunoscut sistemul de declarare şi plată online (de la 39 plăţi în Paying Taxes 2014 s-a ajuns la 14 plăţi în Paying Taxes 2016, lucru care a generat şi o creştere semnificativă în clasamentul global), tot ne situăm la limita superi­oară prin raportare la alte state din Europa Centrală şi de Est. Acest lucru este din cauza faptului că pe lângă impozitele şi taxele cunoscute mai sunt şi plăţi datorate bugetului local”, notează reprezentanții PwC. 

 

În raportul elaborat pentru anul 2016, aceştia precizau că „Folosirea sistemului electronic continuă să aibă un impact major asupra uşurării poverii administrative resimţite în procedurile de conformitate fiscală. La nivel global, introducerea sau perfecţionarea acestei modalităţi electronice de plăţi a fost cea mai frecventă direcţie a reformelor fiscale”. 

 

 

Adauga un comentariu



Special

Capcanele creşterii

Inflaţia, scumpirea materiilor prime, reducerea investiţiilor guvernamentale şi riscul de recesiune sunt pericole ce pot induce o schimbare de trend în FMCG, după ce 2017 a început neobişnuit de bine pentru furnizori şi retaileri ca urmare a creşterii salariilor, a pensiilor şi a altor venituri bugetare. ...

Afacerea «MEDIU»: cine profită mai mult?

În problematica deşeurilor, accentul se pune pe bani şi mai puţin pe protecţia mediului. Chiar şi legislaţia prezentă şi modificările propuse pentru legislaţia viitoare sunt centrate pe taxe indirecte sau penalităţi, în timp ce problematica mediului apare ca o consecinţă a acestor prevederi de ordin...

arhiva sectiunii

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - 31 martie 2017


Retail

Comerţul modern şi-a adjudecat, în februarie, 14 noi unităţi

Profi a deschis 12 magazine, iar Lidl şi Kaufland, câte unul.   Reţeaua Profi deţine în prezent 523 de magazine, acoperind 272 de localităţi.   Cele mai recente magazine Profi au fost deschise în ultima zi a lunii, la Halchiu şi Brusturi. Nouă dintre noile magazine din a doua lună...

Ianuarie a bifat 16 noi deschideri în comerțul modern

Cele mai multe inaugurări aparțin retailerului Profi Rom Food. Profi încheie luna ianuarie cu un nou record, inaugurând zece magazine . Trei dintre acestea sunt în format City și au fost deschise la Bacău, Cluj Napoca și Giroc (Timiș). În format Loco s-au deschis patru unități, după cum...

arhiva sectiunii