100 REVISTE PIATA - 100 DE EVENIMENTE IN 100 DE REVISTE PE PIATA BUNURILOR DE LARG CONSUM

Joi, 17 Octombrie 2013, ora 13:06 | Vizualizari: 1060


Timp de 9 ani, Revista PIATA a fost sursa de informatie, diseminare si analiza pentru specialistii industriei bunurilor de larg consum din Romania. Am parcurs, impreuna cu cei care ne rasfoiesc revista, cele mai glorioase momente ale acestei industrii, sustinute de o crestere fara precedent a economiei romanesti si implicit a consumului. Am intampinat impreuna provocarile uneia dintre cele mai mari crize financiare mondiale, provocari ce au modificat ritmul investitiilor, obiceiurile de consum, portofolii de produse, harta retailului modern. Cu totul intamplator, proportia intre perioada de dezvoltare a industriei bunurilor de larg consum si perioada grea de recesiune economica a fost echilibrata. Primele 50 de numere ale revistei au relatat despre perioada octombrie 2004 - ianuarie 2009, perioada de crestere economica si dezvoltare. Oficial, din ianuarie 2009 economia Romaniei a intrat in recesiune, cu toate schimbarile de climat economic ce caracterizeaza acest fenomen. Incepand cu numarul 51 al revistei si pana la acest numar 100 aniversar, editorii revistei PIATA au relatat de pe pozitii echilibrate modul in care recesiunea a influentat aceasta industrie. Am depasit impreuna, cu maturitate, cele doua etape, si ne propunem sa continuam intr- o noua etapa, de consolidare, care speram sa dureze cel putin inca 50 de numere ale revistei, in parteneriat cu dumneavoastra.

Octombrie 2004

Din numarul inaugural al revistei Piata aflam ca producatorul de mezeluri Cris Tim va intra pe piata produselor lactate. Radu Timis, presedintele companiei, spunea ca aceasta actiune va conduce la inchiderea lantului de productie si ca intrarea pe piata lactatelor face parte dintr-o strategie pe termen lung. Opt ani mai tarziu, in 2012, Cris Tim lansa gama de produse lactate sub brandul Mariuca.

Noiembrie 2004

Carrefour anunta deschiderea primului hipermarket in provincie, la Brasov. Conducerea companiei are ca obiectiv deschiderea a doua hipermarketuri anual pana cand vor ajunge sa opereze aproximativ 20 de hipermarketuri in orasele cu peste 300.000 de locuitori. Carrefour a ajuns in 2013 sa opereze 24 de hipermarketuri si 65 magazine Market.

Decembrie 2004

PepsiCo achizitioneaza Star Foods, cel mai mare producator si distribuitor de snacks-uri din Romania Februarie 2005

Achizitionarea brandurilor Gillette de catre Procter&Gamble ii consolideaza pozitia pe piata produselor de ingrijire personala destinate barbatilor.

Martie 2005

Orkla Foods cumpara compania Ardealul, a doua companie din Romania in domeniul productiei de pateuri si conserve din carne. Orkla detinea in acea perioada brandurile Bunatati de la Bunica, Tomi, Tomi Snek-up, Wiesana, Fruhstuck si La Minut.

Aprilie 2005

Tengelmann demareaza, prin intermediul firmei Plus Discount Romania, o investitie de peste 200 de milioane de euro pentru deschiderea a 120 de magazine de tip discount.

Mai 2005

Eugenia, unul dintre cele mai renumite branduri romanesti de produse alimentare, revine pe piata intr-un ambalaj nou prin investitia facuta de Dobrogea Group, firma ce detine marca Eugenia din 1997; in celalalt capat al tarii, la Timisoara, napolitana Joe, un alt brand romanesc de succes, dar nu la fel de vechi, devine brand international sub umbrela Nestlé, noul proprietar.

Iunie 2005

Apar primele carduri de fidelizare a clientilor in marile lanturi de retail. Exemplul a fost preluat de la lanturile de farmacii, care utilizeaza cardurile de fidelizare cu succes de mai bine de un an.

Iulie 2005

Dobrogea Grup anunta investitii de 11 milioane de euro pentru trei componente tehnologice diferite: linia de productie a morii de cereale Constanta, cea mai moderna linie tehnologica de productie a painii, cu o capacitate de 30 de tone/24 ore si o linie tehnologica flexibila, complet automatizata, de producere a biscuitilor, cu o capacitate de productie de 600 de tone de biscuiti pe luna. Investitiile nu au fost suficiente pentru a salva compania de insolventa declarata in februarie 2013.

August 2005

Apar primele campanii pentru branduri de zahar. Marketerii au constatat ca zaharul transformat dintr-un produs generic intr-un brand cu notorietate poate aduce cresterea vanzarilor si implicit a profitului. Actorii principali in aceste campanii sunt brandurile Coronita, Margaritar si Diamant.

Septembrie 2005

Sollers PPD isi face intrarea pe piata bauturilor alcoolice fine din Romania prin achizitia spectaculoasa a drepturilor de importator unic pentru Johnnie Walker, Metaxa, Smirnoff, Hennessy de la GFS Distribution.

Octombrie 2005

Revista Piata editeaza in premiera in Romania „Harta Retailului Modern” cu scopul de a ilustra expansiunea marilor retele comerciale in principalele orase din Romania. Prima harta a retailului din 2005 avea 17 retele nationale de magazine. In prezent numarul lanturilor comerciale nationale si locale este de 129. Aceste retele acopera in prezent 285 localitati, cu 1.970 magazine.

Noiembrie 2005

QAB anunta o crestere a cifrei de afaceri pe primele noua luni din 2005 de 64% comparativ cu aceeasi perioada din 2004. Sunt primele semne de crestere spectaculoasa a consumului, crestere care a atins apogeul in 2008. Cele mai performante branduri din portofoliu au fost Prigat (+78%) si Pepsi Cola (+66%).

Decembrie 2005

H&E Reinert intra pe piata romaneasca a mezelurilor, fabrica de la Brasov fiind prima filiala Reinert din afara Germaniei. Compania s-a lansat pe piata cu produse facute dupa retete romanesti, dar ulterior a adaugat in portofoliu si produse realizate dupa retete germane.



Ianuarie 2006

Intrarea in anul 2006 este marcata de gripa aviara, un fenomen ce s-a dovedit a fi extrem de profitabil pentru un numar restrans de companii, dar pagubos pentru crescatorii si procesatorii de carne de pasare.

Februarie 2006

Marex SA deschide cel mai mare abator de carne de porc din Romania, cu o capacitate de 250.000 de porci/an. Abatorul a fost realizat cu o investitie de 5 milioane de euro, o parte din finantare fiind asigurata cu sprijnul programului SAPARD.

Martie 2006

URBB anunta intentia de a dubla capacitatea de productie a berii sub licenta Tuborg si Carlsberg, pana in anul 2008 compania urmand sa ajunga la o productie de 2,3 milioane de hectolitri pe an.

Aprilie 2006

Caroli Foods a achizitionat Maestro Industries, un producator clujean cu un portofoliu de 75 de produse. Acestea se adauga la un portofoliu de 150 de produse sub brandurile Caroli, Gourmet si Familia, pe care compania le comercializeaza pe piata romaneasca.

Mai 2006

Revista Piata organizeaza in premiera Gala Premiilor Comertului Traditional, un eveniment in care principalii producatori de bunuri de larg consum s-au intalnit cu cei mai dinamici si inovativi retaileri din comertul traditional romanesc.

Iunie 2006

Danone intra pe piata laptelui proaspat cu un produs cu 1,8% grasime, ambalat in Tetra Pak de 1 litru. Este semnalul schimburilor de ambalaj pe piata produselor lactate, unde cei mai multi producatori comercializau laptele proaspat la punga.

Iulie 2006

Unilever incepe lucrarile de constructie pentru fabrica de produse alimentare din Ploiesti. Fabrica a devenit operationala la inceputul anului 2007. Unilever transfera in noua fabrica productia de condimente, supe si sosuri Knorr, dar si productia de margarina Rama si Delma de la Targu Mures.

August 2006

Transavia incepe constructia unei fabrici pentru realizarea produselor si semipreparatelor din carne de pasare. Investitia se ridica la suma de 10 milioane de euro si se inscrie in planul de expansiune al companiei, plan care include un complex avicol de crestere a pasarilor si modernizarea fermei de la Miercurea Sibiului.

Septembrie 2006

Albalact anunta rezultatele financiare la 6 luni. Noul brand Zuzu, lansat in luna martie 2006, a crescut cifra de afaceri a companiei cu 45% fata de primul semestru din 2005.

Octombrie 2006

Importurile de mezeluri scad pentru prima data sub 3% din valoarea totala a pietei, fata de 33% cat reprezentau la inceputul anilor 2000. Cresterea calitativa a mezelurilor produse pe plan local a transformat aceasta piata in una dintre cele mai concurentiale din industria alimentara, in care producatorii locali au castigat net batalia cu capitalul strain.

Noiembrie 2006

Revista Piata organizeaza in premiera Premiile de Excelenta ale industriei bunurilor de larg consum, un eveniment ce va marca in fiecare an cele mai performante companii din acest sector de activitate. Producatori, retaileri, distribuitori si importatori au concurat deopotriva pentru trofeele acordate celor mai activi si performanti jucatori de profil.

Decembrie 2006

Un raport publicat de Planet Retail arata ca in Europa de Est expansiunea lanturilor de hipermarketuri va dura pana in 2009, dar pe termen lung potential de crestere ridicat au retelele cu magazine de proximitate. Nici criza financiara nu a avut puterea sa schimbe radical prognozele echipei de la Planet Retail, poate doar a influentat putin perioadele de timp.

Ianuarie 2007

Cele cinci magazine XXL Mega Discount vor fi rebranduite si devin Penny Market XXL. Tot in 2007, compania REWE anunta deschiderea a 30 de noi magazine Penny Market, ce se vor adauga celor 25 deja existente. Reunirea celor doua lanturi de magazine sub acelasi brand - Penny Market - ar putea aduce companiei REWE facilitati privind sistemul de gestiune si achizitii.

Februarie 2007

Pentru anul 2007 cele 24 retele de retail au anuntat planuri de investitii pentru deschiderea unui numar de 176 de magazine, adica un magazin la fiecare doua zile. Marea problema generata de aceasta expansiune accelerata este absenta personalului calificat, specialistii in HR estimand o crestere a pretentiilor salariale cu peste 15 % in acest sector.



Martie 2007

Expansiunea retelelor de retail modern a scos la suprafata tensiunile in crestere dintre furnizori si comercianti. Conditiile de listare si mentinere la raft a produselor devin tot mai dure pentru 75% dintre furnizorii mici si pentru 60% dintre furnizorii mari. Nici un furnizor nu considera ca expansiunea retailului modern a adus o imbunatatire a relatiei furnizor/retailer.

Aprilie 2007

Ordinul 210 al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei schimba radical piata pateurilor din carne etichetate ca fiind cu ficat. Un studiu de laborator a identificat ca mai putin de 5% din produsele expuse la raft contin ficat, desi pe etichete este precizata clar existenta ficatului in produs. In timp ce producatorii au-tohtoni au fost obligati sa schimbe ori eticheta, ori reteta, piata a fost invadata de pateuri de ficat din Ungaria, sumar etichetate.

Mai 2007

Companiile producatoare de bunuri de larg consum au pornit la “vanatoare de capete”. Mai precis se cauta creatori de branduri sau marketeri specializati in rebranduirea produselor existente. De la inceputul anului, in doar 4 luni, au fost lansate pe piata bunurilor de larg consum peste 100 de produse noi, din care doar 10% performeaza conform asteptarilor, conform unui studiu GfK.

Iunie 2007

Shopper Trends pentru anul 2006: incasarile in retailul modern cresc in ritm alert si au ajuns la 25% din total retail cu bunuri de larg consum. Comertul traditional domina inca retailul, doar 3 din 10 persoane fac cumparaturi cel putin o data pe saptamana in retailul modern.

Iulie 2007

Producatorii de bere se asteapta la un sezon bun care sa le aduca o crestere a vanzarilor de 17% fata de sezonul estival 2006. Nici producatorii de inghetata nu sunt mai pesimisti, ei spera sa vanda cu 16% mai mult decat anul anterior. Pe piata berii au intrat 18 produse noi in 2007. Rezultatele publicate in 2008 au aratat o crestere a vanzarilor de 28,3% la bere si 19,5% la inghetata.



August 2007

Tnuva Romania inaugureaza fabrica de la Popesti Leordeni, o investitie de 55 milioane de euro, realizata pe parcursul a trei ani. Primele produse lansate - Iaurtul meu fin cu 4% grasime, Sana mea fina cu 3,6% grasime si Smantana mea fina cu 12% grasime - aveau toate atuurile sa castige increderea consumatorilor. Timpul a dovedit insa contrariul.

Septembrie 2007

Bunge Romania inchide fabrica de ulei de la Oradea, ca urmare a cresterii costurilor industriale si a necesarului de investitii prea mare pentru a fi eficient. Sarcinile de productie ale fabricii oradene vor fi preluate de facilitatile pe care Bunge le detine la Iasi si in Ungaria, la Martfu.

Octombrie 2007

Friesland Foods Romania decide sa inchida fabrica de lactate de la Deta, judetul Timis, motivul invocat fiind... cresterea cererii de produse lactate! De fapt, Consiliul de Administratie a analizat oportu-nitatea dezvoltarii fabricii din Deta si a constatat ca valoarea investitiilor pentru autorizatiile de mediu si de constructie este nejustificat de mare. Astfel, CA al Friesland a decis ca investitiile sa fie realizate in alte unitati de productie, din alte localitati, fara sa afecteze colectarea laptelui si distributia produselor in judetul Timis.

Noiembrie 2007

Hamé Romania a achizitionat marca de pate Antrefrig si intentioneaza sa devina lider de piata pe segmentul pateurilor cu ficat de pui si de porc. Hamé Romania nu a precizat daca pentru productia pateurilor Antrefrig va fi utilizata capacitatea de productie din Caracal, inaugurata in 2007.

Decembrie 2007

Dezvoltarea retailului modern si a producatorilor locali de produse alimentare are si efecte negative in economie: cele mai multe falimente inregistrate in primele 9 luni ale anului 2007 au fost din randul companiilor de distributie si comert cu ridicata. Peste 2.800 de falimente au fost inregistrate in acest sector, ca urmare a dezvoltarii in cadrul companiilor producatoare a propriilor departamente de distributie a produselor.

Ianuarie 2008

Carrefour Romania finalizeaza tranzactia prin care achizitioneaza reteaua de supermarketuri Artima. Tranzactia in valoare de 55 milioane de euro a inclus 21 de supermarketuri functionale si patru aflate in stadiul de proiect.

Februarie 2008

Apar primele drogherii dm, ale companiei DM Drogherie Markt SRL, in baza unui parteneriat incheiat in anul 2007 cu galeriile Real.

Martie 2008

Sarantis a achizitionat compania de produse cosmetice Elmi Prodfarm pentru suma de 6,5 milioane euro. Compania Elmi Prodfarm a realizat in anul 2006 vanzari totale de 3,8 milioane de euro si nu avea, in momentul tranzactiei, datorii importante catre furnizori sau buget.

Aprilie 2008

Dero, brand detinut de Unilever, devine lider pe piata detergentilor dupa valoarea totala a vanzarilor inregistrate in 2007, cu o cota de piata de 28,5%. Brandul Dero era lider de piata dupa volumele de vanzari de mai multi ani, dar numai dupa vanzarile inregistrate in 2007 a devenit lider si dupa valoarea vanzarilor.

Mai 2008

Fuchs Romania, parte a grupului german Fuchs, a investit 10 milioane de euro intr-o fabrica la Curtea de Arges ce va fi finalizata in primul trimestru din 2009. Fuchs Romania comercializeaza pe piata condimentelor peste 200 de produse.

Iunie 2008

Expansiunea retailului modern si cresterea volumelor de productie a determinat o criza in segmentul platformelor logistice si de distributie. De la inceputul anului 2008 si pana in luna iunie au fost demarate 27 de proiecte pentru platforme logistice, in 19 orase din tara.

August 2008

Producatorul francez Lactalis, cel mai mare producator european de lactate, achizitioneaza grupul de firme LaDorna, apartinand omului de afaceri Jean Valvis. Tranzactia include achizitia companiilor Dorna SA, Dorna Lactate si Dorna Helas, companie de distributie infiintata in Grecia.

Septembrie 2008

Un litigiu comercial intre Toneli Holding si Metro Cash &Carry a determinat Tribunalul Bucuresti sa admita cererea de declarare a insolventei retailerului german, cerere depusa de Toneli Holding. Administratorul judiciar al Metro Cash &Carry a constatat insa ca retailerul este solvabil si a solicitat avocatilor sa introduca cererea de recurs. Litigiul comercial a fost solutionat fara sa fie luata in calcul varianta insolventei.

Octombrie 2008

Cadbury Schweppes, compania britanica ce a preluat in 2007 producatorul de ciocolata Kandia-Excelent, a inchis unitatea de productie Kandia de la Bucuresti si spatiul de depozitare din soseaua Pipera.

Noiembrie 2008

Stimulat de faptul ca retailul romanesc are cea mai mare dinamica din Uniunea Europeana in ultimii doi ani, producatorul de lactate Muller, unul dintre primii trei jucatori din Europa pe acest segment, a preferat sa intre in Romania printr-o companie mixta formata impreuna cu CBC Israel. Compania Muller Dairy Romania isi propunea in 2008 sa devina unul din primii trei jucatori pe piata locala a produselor lactate.



Decembrie 2008

Kraft Foods Romania decide inchiderea fabricii de ciocolata de la Brasov, in timp ce Napolact inchide fabrica de la Huedin si muta productia la Baciu.

Ianuarie 2009

Agroli Group investeste 32 milioane de euro pentru infiintarea a 16 ferme de pasari in judetul Dambovita. Fiecare ferma va avea 7.000 de metri patrati si o capacitate de 132.000 de pasari pe ciclu de productie.

Februarie 2009

Primele semne ale crizei economice se fac resimtite pe piata bunurilor de larg consum din Romania: finantarile se scumpesc, consumul creste mai lent, creditele de consum sunt mai rare. Industria locala a intrat in stand-by pentru a evalua efectele si a stabili modificarile aduse strategiei de business.

Martie 2009

Agricola Bacau si-a restructurat activitatile pe unitati de business care dispun de propria forta de vanzari si gestioneaza direct relatiile cu firmele grupului si cu ceilalti clienti. Se lucreaza dupa un nou concept prin care fiecare societate componenta a Grupului Agricola Bacau functioneza si se dezvolta independent.

Aprilie 2009

Relatiile operatorilor din industria FMCG cu bancile comerciale se tensioneaza pe fondul crizei si a nevoilor de capital. Pe de o parte, companiile acuza bancile ca nu renunta la profiturile uriase si ofera credite prea scumpe. Pe de alta parte, bancile arata spre datele statistice ale BNR, care arata un grad de indatorare mediu de 136% din valoarea activelor pentru industria de profil, dar si pentru retaileri.

Mai 2009

Un sondaj realizat de revista Piata arata ca in primul trimestru al anului doar unu din sase comercianti a avut vanzari in crestere. Cei mai multi retaileri - 66,3% - au inregistrat scaderi ale vanzarilor.



Iunie 2009

Desi initial au anuntat reluarea creditarii la sfarsitul primului semestru, bancile revin cu o prelugire a termenului la care creditarea va fi din nou posibila. Vanzarile in scadere transfera presiunea crizei in relatia dintre producatori si retaileri, acestia din urma solicitand tot mai des preturi mai mici de la furnizori pentru a le plasa marfurile in rafturi.



Iulie 2009

Producatorii de bunuri de larg consum sunt primii care demareaza procese de restructurare pentru reducerea costurilor. „Am declarat razboi total costurilor”, declara Grigore Horoi, presedintele Agricola Bacau. Aceeasi strategie au anuntat si CrisTim, Henkel, Loulis si Kraft Foods Romania. Restructurarea include atat structura de personal cat si renegocierea contractelor cu furnizorii de materii prime.

Septembrie 2009


Un studiu realizat de revista Piata in randul managerilor din industria FMCG arata ca principalele probleme ale primului semestru din 2009 au fost deteriorarea climatului de afaceri si scaderea ratei profitului. Cele mai importante probleme „de rezolvat” din agenda managerilor au devenit reducerea costurilor si restructurarea portofoliului de produse.

Octombrie 2009

Schimbarea obiceiurilor de consum si focusarea atentiei consumatorilor pe preturi a adus cresteri spectaculoase pe un segment mai putin dezvoltat in Romania: marcile private. Marii retaileri au profitat de aceasta oportunitate si au inregistrat pe anumite categorii de produse cresteri ale vanzarilor de marca privata cu 100% in trimestrul al doilea din 2009.

Noiembrie 2009

Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, solicita executivului liberalizarea vanzarilor la pret redus. Chiritoiu considera ca sunt situatii in care retailerii au facut o greseala in aprovizionare si au creat stocuri cu marfuri care nu se vand, dar nu pot sa le reduca pretul de vanzare sub costul de achizitie. Pen-tru aceste cazuri, pentru retailerii care pot dovedi ca au incercat fara succes sa vanda acel produs la pretul de achizitie, Consiliul Concurentei considera ca se poate permite comercializarea sub pretul de achizitie.

Decembrie 2009

Peste 1.600 de articole au fost retrase de pe piata in primele opt luni ale anului. Restructurarea portofoliilor de produse a lovit in primul rand categoria de produse cu cost mediu, 675 dintre produsele retrase fiind din aceasta categorie.

Ianuarie 2010

Polish Enterprise Fund VI, adminstrat de Enterprise Investors, a achizitionat la sfarsitul anului precedent reteaua magazinelor Profi contra sumei de 66 milikoane de euro. Cele 65 de magazine ale retelei aveau in momentul tranzactiei o cota de piata de 0,65%.

Februarie 2010

Retailerii se adapteaza noilor obiceiuri de consum si vin in intampinarea clientilor cu un numar tot mai mare de promotii de pret. Cresterea numarului de promotii si diversificarea acestora fac parte din strategiile de marketig cele mai utilizate atat de produucatori, cat si de retaileri, pentru conservarea volumelor de vanzari.

Martie 2010

Brandurile consacrate ale producatorilor sunt lideri autoritari in preferintele consumatorilor in timp de criza. Un studiu realizat de ISRA Center la solicitarea revistei Piata arata ca unele dintre marcile private au devenit challangeri redutabili ai marcilor consacrate.

Aprilie 2010

Caroli Foods absoarbe Campofrio si devine liderul pietei preparatelor din carne. Fuziunea celor doua companii sub forma unui joint venture va conduce la crearea unui lider pe piata preparatelor din carne cu vanzari de peste 120 milioane euro si o cota de piata de 16%.

Mai 2010

Mercadia Holland BV, companie detinuta de Dinu Patriciu, deschide primul magazin Mic.ro si isi propune sa deschida 1.000 de astfel de magazine pana la sfarsitul anului. Mic.ro se doreste sa devina cea mai mare retea de magazine de proximitate.

Iunie 2010

Interbrands a achizitionat Wella Romania, divizia de produse profesionale a Procter & Gamble. Intreaga gama de produse Wella Romania a ramas neschimbata, preluarea fiind justificata de necesitatea producatorului de a ajunge mai usor la clienti.

Iulie 2010

Peste 14.000 de companii din comertul cu amanuntul au intrat in insolventa in anul 2009 si primul trimestru din anul 2010. Cifra este de 3,7 ori mai mare decat numarul de companii cu activitate in comertul cu amanuntul inchise in 2008. Principalii perdanti ai insolventei sunt producatorii de bunuri de larg consum care nu-si mai pot incasa banii pentru marfurile deja livrate catre companiile intrate in insolventa.

August 2010

Un nou studiu realizat de revista Piata arata ca, in primele patru luni ale anului 2010, doar 10,8% dintre comercianti au inregistrat cresteri ale vanzarilor. Doi din trei comercianti, respectiv 67,3% dintre ei, au avut scaderi ale vanzarilor cuprinse intre 3% si 30% fata de aceeasi perioada a anului 2009.

Septembrie 2010

Kraft Foods a vandut compania Kandia Excelent, divizia locala a Cadbury, catre Orexa Capital, un fond de investitii international. Aceasta tranzactie vine dupa ce Comisia Europeana a aprobat preluarea Cadbury de catre Kraft, cu conditia renuntarii la afacerile cu ciocolata si prajituri din Romania si Polonia, tari in care concentrarea pietei ar fi fost prea mare in urma tranzactiei.

Octombrie 2010

Efectele masurilor fiscale adoptate pentru redresarea economica incep sa se vada in retail prin scaderea consumului. Eliminarea bonurilor de masa pentru o parte dintre bugetari, cresterea TVA , introducerea unor impozite suplimentare pentru venituri realizate de persoane fizice au fost motive serioase pentru reconsiderarea bugetului din gospodarie alocat consumului.

Noiembrie 2010

Producatorul de lactate Albalact fuzioneaza cu compania Raraul si intra in acest fel pe piata branzeturilor cu o noua gama de produse, sub brandul Raraul.

Decembrie 2010

Lidl Germania preia reteaua de magazine Plus din Romania si Bulgaria dupa autorizarea primita de la autoritatile de concurenta din cele doua tari. Dupa incheierea acordului, in luna iunie, Comisia Europeana ceruse Consiliului Concurentei sa analizeze concentrarea economica si modul in care preluarea ar putea influenta diverse segmente ale pietei bunurilor de larg consum din Romania.



Ianuarie 2011

Un studiu realizat de ISRA Center, la solicitarea revistei Piata, arata ca jumatate dintre romani isi fac zilnic cumparaturi din magazinele traditionale. Un sfert dintre ei declara ca nu au intrat niciodata intr-un magazin de tip discount. Satisfactia pentru performantele comertului modern este peste medie, pe o scala de la 1 la 10 obtinand note intre 8,25 si 9,5.

Februarie 2011

Preturile materiilor prime pentru industria alimentara sunt in crestere accentuata de 6 luni si ameninta sa prelungeasca recesiunea economica in care au intrat producatorii din industria alimentara. La aceasta presiune a preturilor materiilor prime se adauga si o noua etapa de crestere a preturilor la utilitati.

Martie 2011

Un studiu realizat de Daedalus MillwardBrown, in exclusivitate pentru revista Piata, arata ca cele mai eficiente promotii au fost promotiile de pret realizate pentru detergenti de rufe, iaurt si cafea. Studiul mai arata ca jumatate dintre romani nu sunt interesati si nu reactioneaza la promotii, dar si ca din cei interesati 63% sunt femei.

Aprilie 2011

Asteptarile consumatorilor in materie de produse traditionale sunt total diferite de conditiile de prelucrare si procesare prevazute de legislatia in vigoare pentru ca un produs sa fie considerat traditional. Un studiu realizat de revista Piata, cu sprijinul Exact Cercetare si Unlock Market Research, arata ca dintr-un total de 2684 produse traditionale inregistrate la Ministerul Agriculturii, doar 10 % corespund asteptarilor consumatorilor.

Mai 2011

Noua tendinta de restructurare in timp de criza are in vedere comasarea fuctiilor de management din companii si disparitia unor linii de management, astfel incat s-a ajuns la situatii in care un agent de vanzari sau sef compartiment administrativ sa fie subordonat direct unui CFO sau director de marketing.

Iunie 2011

Olympus deschide o fabrica de produse lactate in judetul Brasov, cu o investitie de 55 milioane de euro. Fabrica dispune de cea mai avansata tehnologie de procesare a laptelui si isi propune sa realizeze produse destinate pietei locale dar si exporturilor in Uniunea Europeana si SUA.



Iulie 2011

Grupul Caroli Foods a anuntat concentrarea tuturor activitatilor de productie in fabrica detinuta la Pitesti, scopul declarat fiind acela de consolidare pe termen lung a operatiunilor din Romania. Aceasta decizie a presupus inchiderea fabricii de la Tulcea.



August 2011

Comertul cu bunuri de larg consum a inregistrat o scadere cu 9,8% in primul semestru din anul 2011 comparativ cu aceeasi perioada a anului 2010. Aceasta scadere s-a inregistrat in conditiile in care cheltuielile de consum ale populatiei reprezinta 71,6% din veniturile gospodariei, in timp ce cheltuielile pentru alimente, bauturi si tutun reprezinta 49,25% din veniturile gospodariei.

Septembrie 2011

Scaderea vanzarilor in retail are o justificare in cresterea pietei negre. Din cauza crizei, mai multe asociatii de producatori acuza autoritatile ca nu iau masuri ferme pentru limitarea pietei negre. Este vorba in primul rand de piata tutunului si a tigaretelor, piata bauturilor alcoolice tari, dar si industria de panificatie si cea a produselor lactate.

Octombrie 2011

Procesul de dezvoltare a retelelor de proximitate a cuprins si marile lanturi de retail. In lupta pentru spatiile comerciale mai apropiate de consumatori au intrat Carrefour, prin reteaua Market si franciza Express, dar si Mega Image prin reteaua Shop&Go. Planurile de expansiune au in vedere investitii totale de peste 100 de milioane de euro pentru anul 2012.

Noiembrie 2011

Promotiile au atins apogeul, in primele 10 luni din 2011 au fost inregistrate in 17 retele de retail modern un numar de 58.880 de promotii cu durata de minim o saptamana. Numarul promotiilor este cu 56% mai mare decat in anul 2010.

Decembrie 2011

Producatorul de lactate Prodlacta Brasov intra in insolventa, dupa mai multi ani in care administrarea companiei a fost disputata intre un grup de actionari si Asociatia Salariatilor, care detine actiuni la companie prin programul de privatizare. Unul dintre actionarii minoritari este chiar Olympus, compania care a deschis cu 6 luni in urma o fabrica de produse lactate tot in judetul Brasov, la Halchiu.

Ianuarie 2012

Producatorul de lactate Tnuva intra in insolventa, dupa ce in urma cu 6 luni a inchis ferma pe care o detinea. Investitia realizata de Tnuva in fabrica si in ferma de vite a fost de 55 milioane euro si a fost asigurata de un grup de banci printre care BRD, Banca Romaneasca si Piraeus Bank.



Februarie 2012

Mic.ro intra in insolventa, administratorul Mercadia Holland BV fiind acuzat ca nu a platit facturile furnizorilor de mai mult de 12 luni. Cele 850 de magazine ale retelei se inchid, cea mai mare parte a acestora fiind francize. Inchiderea Mic.ro lasa loc pe piata pentru expansiunea retelelor de proximitate dezvoltate de Mega Image si Carrefour.

Martie 2012

Produsele bio, puiul crescut traditional, iaurtul cu fructe sau apa de izvor sunt categorii de produse cu mare potential de crestere pentru anul 2012. Orientarea consumatorilor catre produse eco, bio sau catre produse mai sofisticate la gust a fost reflectata de un studiu realizat de revista Piata pe baza informatiilor de la producatori si retaileri.

Mai 2012

Succes NIC COM achizitioneaza patru dintre fostele hipermarketuri PIC, potrivit planului de reorganizare al PIC S.A., intocmit de PwC Romania administratorul judiciar al societatii, aprobat de catre creditorii companiei si confirmat de catre judecatorul sindic. Societatea a inchiriat deja doua foste magazine PIC, cele din Pitesti si Craiova, redeschizandu-le sub brandul Succes.

Iunie 2012

Un studiu realizat de revista Piata in principalele retele de retail arata ca brandurile Danone, Defne, Hochland, Unisol si Coca Cola au fost cel mai des prezente cu promotii la raft in primul trimestru din 2012.

Iulie 2012

Preturile materiilor prime pun din nou presiune pe industria alimentara autohtona. Cresterea preturilor pe pietele internationale a adus in Romania in vara acestui an de trei ori mai multi traderi internationali decat in perioada 2005 - 2010. Producatorii romani de materii prime agricole spun ca nu este cazul de panica, dar preturile de achizitie au crescut cu 8% in ultimele patru saptamani.

Septembrie 2012

Topul investitiilor in publicitate arata ca produsele cosmetice, produsele zaharoase si produsele pentru igiena sunt cele mai promovate produse din industria bunurilor de larg consum, cu un rate card total de 1,2 miliarde de euro in 2011.

Octombrie 2012

Fostul Kraft Foods Inc., producatorul marcilor Cadbury, Jacobs, biscuitilor LU, Milka, Toblerone, Oreo, Tang, Trident etc, si-a schimbat numele in Mondelez International, Inc. dupa ce s-a desprins de North American Grocery pe 1 octombrie. Numele companiei este un cuvant inventat recent si sugereaza ideea unei “lumi de produse delicioase”.

Ianuarie 2013

Recuperarea loialitatii consumatorilor este principala preocupare a brand managerilor si a marketerilor din industria bunurilor de larg consum. Anul 2013 va fi marcat de strategii de loializare menite sa conserve masa critica de consumatori pentru brandurile consacrate.

Februarie 2013

Expur cumpara brandurile Untdelemn de la Bunica si Olio de la Cargill si o parte din activele fabricii de ulei de la Podari, judetul Dolj. Cateva luni mai tarziu, Cargill va anunta inchiderea fabricii de la Podari, ca urmare a strategiei de iesire de pe piata romaneasca de profil.

Martie 2013

Trei scandaluri legate de produse alimentare au zguduit in decurs de cateva saptamani industria alimentara autohtona. Etichetarea carnii de cal ca fiind de vita, parazitii din macroul congelat si aflatoxina din lapte au fost elemente menite sa zguduie increderea consumatorilor in produsele alimentare romanesti. Cineva spunea ca asta se intampla pentru ca aceasta industrie a inceput sa conteze la nivel european.

Aprilie 2013

Ca urmare a derutei din industria alimentara, revista Piata a analizat punctele critice de pe lantul alimentar si a discutat cu specialisti din fiecare domeniu despre modul in care aceste puncte critice pot fi atenuate. Opt puncte critice au fost descoperite pe lantul alimentar, de la productie pana in frigiderul consumatorului.

Mai 2013

Normele europene si masuri legislative locale vor aduce in urmatoarele 18 luni un val de schimbari pentru sute de milioane de etichete ale produselor alimentare. Totul se petrece cu scopul declarat de a proteja consumatorul.

August 2013

Un studiu realizat de GfK arata ca a crescut importanta internetului si a tehnologiei in procesul de cumparare, in special in ceea ce priveste influentatrea deciziei de cumparare pentru branduri noi. Brandurile consacrate ar trebui sa fie, conform studiului, mai active in mediul online, acolo unde promovarea brandurilor noi se face cu succes.

Septembrie 2013

Anuga - cel mai important targ de produse alimentare din lume - a atras 75 de companii romanesti din industria bunurilor de larg consum. Numarul companiilor romanesti prezente la cel mai important eveniment international de profil este de 19 ori mai mare decat in 2005, cand au participat patru firme. Este un semnal clar de orientare a producatorilor romani catre pietele externe si catre consumatori mai sofisticati.

Octombrie 2013

Oficial, avem un retailer - Kaufland - a carui cifra de afaceri inregistrate in 2012 se apropie de o cota de piata de 10% din valoarea pietei bunurilor de larg consum.

Adauga un comentariu











Special

Scad preturile materiilor prime

Preturile materiilor prime pentru industria alimentara sunt in scadere pe pietele internationale si pun o presiune tot mai mare pe preturile produselor finite din industria FMCG. Conform cotatiilor afisate de principalele burse pentru cereale, carne sau oleaginoase, preturile pentru principalele materii prime sunt in...

102 companii din FMCG au afaceri in crestere, de cinci ani

36 companii au pierdut in competitie si au inregistrat scaderi ale afacerilor in raport cu anul 2008. Alte 27 companii au fost inchise sau au fost absorbite de marii competitori. In industria carnii au aparut cele mai multe start-up-uri de succes. In studiu au intrat companiile care in anul 2012 au inregistrat o cifra de afaceri...

arhiva sectiunii




 

Harta retailului modern


Nou! Harta retailului modern din Romania.

Harta Retailului Modern - iunie 2014






Retail

Retailul modern sprijina producatorii romani

Marile lanturi de retail dezvolta proiecte specifice, menite sa permita accesul consumatorilor la produsele romanesti. Strategia pe termen lung a Grupului Carefour vizeaza dezvoltarea parteneriatelor cu producatorii locali prin actiuni care incurajeaza consumul de produse romanesti, totul din dorinta de a sustine economia...

Constructia si stabilirea pretului optim in retailul traditional

Stabilirea unor preturi optime de vanzare a produselor a devenit pentru multi comercianti din retailul traditional o problema ce nu se mai poate rezolva exclusiv prin raportarea la concurenta. Deoarece marjele de profit au devenit mult mai mici, la anumite produse este imposibil de concurat retelele de magazine de...

arhiva sectiunii